Aardbeving Christchurch

Nederland, Riesenberg

Op zaterdag 4 september is Nieuw Zeeland getroffen door een aardbeving met een kracht van 7.1 op de schaal van Richter. Christchurch is daarbij als ergste getroffen. 182657De afgelopen dagen zijn er ook al heel veel naschokken geweest en de verwachting is dat er nog meer komen de komende weken. Het centrum van de stad ligt in puin. Christchurch is de laatste bestemming op onze rondreis door Nieuw Zeeland. We slapen hier de laatste nacht in een hotel (ik weet niet of dat nog recht overeind staat) en vliegen dan met een binnenlandse vlucht terug naar Auckland. We zijn daar rond half december, dus over ruim drie maanden, maar er wordt al geschreven dat het wel een jaar kan duren voordat alles opgeruimd is. Nieuw-Zeeland ligt op een plek van de wereld waar twee tectonische aardplaten tegen elkaar botsen. In het land zijn daardoor zo’n 14.000 aardbevingen per jaar, maar slechts 150 daarvan zijn voelbaar voor de Nieuw-Zeelanders. Minder dan tien bevingen per jaar richten ook echt schade aan. We zullen zien wat wij daarvan gaan terugvinden.