“Old Faithful”

Verenigde Staten, Yellowstone National Park

Zijn het geen afgesloten wegen door barre weersomstandigheden of wegwerkzaamheden, dan loopt er wel een kudde bisons voor je op de weg. Met aan de ene kant een smalle berm en een riviertje en aan de andere kant een steile helling konden die beesten geen kant uit. En dat hebben ze ons laten weten ook. Op hun dooie gemakkie slenterden ze voort. Moeders zoogden de kinderen en vaders stopten nog een pijpje. Bijna 2 uur hebben we in tergend langzaam wandeltempo in de file achter het hele spul aangehobbeld. Bij een afzetting i.v.m. wegwerkzaamheden even tussen de paaltjes door geglipt en zodoende de kudde achter ons gelaten. De rest van de file staat er waarschijnlijk nog, maar wij waren los. Ook dat is Yellowstone, plezier kent geen tijd. Als inleiding op het grote werk de Great Fountain Geyser bekeken. Deze spuit een fontein van kokend water tot zo’n vijftien meter de lucht in. Indrukwekkend. En een perfecte timing ook. Deze geiser wordt slechts één keer in de elf uur actief. En wij hadden ‘m….. met dank aan de bisons ! Na deze inleidende schermutselingen zijn we er helemaal klaar voor. Laat die “Oldie” maar komen. ‘s Middags met vele honderden anderen netjes op een bankje naar het gesputter, gepruttel en later een vijfenveertig meter hoge waterzuil gekeken. Een heel bijzonder schouwspel. Na een paar minuten is de show alweer over, maar wat voor een. De Amerikanen hebben daar echt gevoel voor. Ze maken van alles een echt spektakel met hotels, winkeltjes, eten, drinken, enorme parkeerterreinen, veel, heel veel politie en zelfs een MDAO (Mobile DA Office). De bouwactiviteiten rond dit feest van kokend water zijn groots. Er schijnen zelfs vergevorderde plannen te liggen om de hele site, inclusief Old Faithful te overdekken. Dat is wel zo prettig voor de toeschouwers. Er kan een schraal windje staan en voor je het weet heb je in dit land een schadeclaim aan je broek. Oja, het vervolg van ons dakraam. Niet binnengekomen met UPS. Er zat dus geen vervolg voor onze vriend Carl Brown in, scheelt ons ook een behoorlijk stuk terugrijden. Via de Visitor Information een andere RV Repairshop opgeduikeld. We konden meteen terecht (19.00 uur). Bij aankomst eerst maar even een hapje gegeten in wat ze hier een restaurant noemen. Wat een hamburger/cola cultuur hebben ze hier toch. Ik zal je de details besparen, maar we hebben ons ogen uitgekeken hoe een gezin met twee kinderen zat te eten. Toen alles op was – en er was veeeeel – werd voor de vorm het bestek op het bord gelegd……ongebruikt. Maar goed, bij terugkomst hadden we een nieuw dakluik en waren we $ 115,– achteruit. Eind goed, al goed.