Hollands Glorie

Canada, Dutch Lake Resort & RV Park

Na de lange rit van gisteren hadden we onszelf een rustig dagje beloofd. Na eerst de vuilwatertanks te hebben geleegd en schoon drinkwater te hebben ingenomen, een verkwikkende douche en een “stevig” ontbijt, vertrokken we om een uur of tien op ons gemakkie van de camping. Het gaat vandaag richting Wells Gray Provincial Park. Volgens Jack, we ontmoetten hem in Hagensborg vlakbij Bella Coola, moeten we niet veel verder naar het oosten, “You’ll end up in the prairie and that’s the only place in the world where you can see your dog run away for three day’s”. Maar vandaag een prachtige route, mooie vergezichten over meren, bossen in herfstkleuren en hagelnieuw, mooi glad asfalt. Weinig gerammel in de camper dus. Onderweg een aantal keren gestopt voor foto’s en koffie. Voor de lunch gestopt op een parkeerplaats, bij Little Fort, die ik van een vorige keer herkende. We zijn hier dus vaker geweest 😉 Bij de Visitors Information van Well’s Gray wat boekjes opgehaald. Best wel handig, want lang niet alle campings die in de gidsjes staan zijn nog open. Vanaf de Information een stukje het park ingereden en de Spahats Falls bezocht. Ook deze waterval kwam mij bijzonder bekend voor, zij het dat de vorige keer het water in een enorme hoeveelheid sneeuw en ijs verdween en nu niet. We staan nu op Dutch Lake Resort & RV Park. Het Nederlandse tintje komt van een berooide Nederlandse boer, Otto Miller (zou het echt geen Duitser of Brit geweest zijn?), die zich hier in 1921 vestigde. Hij kweekte hier aardbeien en asperges tot 1946. Aardig is ook nog dat hij waterlelies meebracht uit het vaderland en hier in het meer kwakte. Miller is natuurlijk niet meer, maar de waterlelies zijn nog steeds in grote aantallen in het meer te vinden. Inmiddels is er verder weinig Dutch meer aan, al bevolken de afstammelingen van Miller nog steeds deze streek. Via een Guest Ranch werd het aardbeienveld uiteindelijk een camping. En een hele mooie ook nog. Fraaie plekken, uitzicht over het meer en alles wat je maar nodig hebt……van restaurant tot wasmachine.