Staartvin

Nieuw-Zeeland, Kaikoura Accommodation TOP 10 Holiday Park

Voor vandaag staat Kaikoura op de planning, met het idee een Whale Watch Tour te doen. Kaikoura ligt zo’n 180 km ten noorden van Christchurch. Rond het middaguur meldden wij ons bij het Whale Watch Station. Vette pech, want de tour van 12.45 én die van 13.15 uur waren volgeboekt. Onze tour zou dus pas om 16.15 vertrekken, maar we konden op de reservelijst. En dat werkte! We konden met de tour van 12.45 uur mee. Vanaf het station eerst 10 minuten met de bus naar de haven en daar aan boord van een supersnel, blits monster in de kleuren blauw en geel. Eenmaal buiten de haven bleek er toch meer zee te staan dan gedacht. Tijdens het snelle deel van de tocht verplicht in je vliegtuigstoel blijven zitten en pas verlaten als daartoe het commando wordt gegeven. Een aantal passagiers was heel blij met de bekende discrete, witpapieren zakjes. Met onderwater luisterapparatuur was de zo ongeveer enige walvis, plaatselijk bekend als Tutu, vrij snel gelokaliseerd en aan de hand van de 4 meter hoge “spuiter” gevonden. Het bleek om een 18 meter lange Sperm Whale te gaan. Een flinke jongen dus. Hij was net aan de oppervlakte gekomen en lag even op adem te komen voor een volgende duik. En die kwam er na een minuut of tien. Mét de prachtige staartvin natuurlijk en voor mij een stevig dilemma, want met én een fotocamera om mijn nek én een videocamera in m’n hand……. wat kies je dan?In een fractie van een seconde koos ik voor de foto. Een foto kan ik namelijk wel in de film plakken, maar van de film kan ik geen foto maken. Het resultaat mag er zijn, denk ik zo. Na de walvis door naar de Hector dolfijnen, een tamelijk kleine- maar zeldzame soort. Een hele school vrolijk duikelende en springende vissen. Een prachtig gezicht dat ik, als het goed is, wél op film heb. Hier en daar viel ook nog een jong te bespeuren. Om 16.00 uur weer terug in de haven met alweer een schitterende herinnering tussen de oren.

Geweldig hé om die enorme beesten in het echt te zien duiken! Een film kun je zo vaak zien als je wilt, maar een beleving is toch heel iets anders! Geniet van jullie laatste dagen, het is omgevlogen naar mijn gevoel. Warme groeten uit een koud De Meern, Fijtje