Wat een geweldige stad

Italië, Hotel delle Vittorie

Vrijdagochtend (27-3-09) staat de wekker op een uurtje of drie, douchen, koffie en om vier uur op pad naar Schiphol, parkeren op P3, pendelbus, broodje. Vijf uur inchecken, om zeven uur de lucht in, taxibusje en om half tien in Hotel delle Vittorie. Zo snel kan het dus gaan………hier hebben we allemaal lang naar uitgekeken en nu is het dan zover, Rome. En wat een geweldige stad, mooie oude gebouwen, smalle steegjes, terrasjes, chaotisch verkeer en de zich, met de snelheid van het geluid, overal tussendoor wurmende scooters. Zelfs de bekende geel, witte busjes met italiaanse gellati rijden met sirene en zwaailicht, zo leek het. Bleken bij nader inzien toch ziekenwagens te zijn. Dat met die scooters gaat dus ook wel eens fout. Van stadsvernieuwing hebben ze in de binnenstad nog nooit gehoord. Het centrum is oud, heel erg oud, soms meer dan 2000 jaar, soms half ingestort, soms met dikke staalkabels bijeen gehouden. Zwaar verweerde gebouwen en pilaren lijken van zachte kalksteen, maar blijken van keihard graniet. Hier heeft de tand des tijds pas écht toegeslagen. Hoogste tijd om een plan te maken, wat gaan we precies bekijken en wanneer. In vogelvlucht:

Vrijdag Op de metro naar de Trevi fontein, Pantheon, Campo dei Fiori, pizza voor lunch, Ponte Sisto, Trastevere, drankje op een terrasje, via de Ponte Garibaldi, Templi Repubblicani, Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele II, Forum Romana, Colosseum en op de metro terug. Diner bij de Italiaan klein stukje verderop in de straat.

Zaterdag Met de metro naar Spagna, Spaanse trappen, Via del Corso, Piazza del Popolo, Villa Borghese park, broodje kip en pizza’s voor lunch, San Giovanni in Laterano (“Hoofd- en moeder van alle kerken van Rome en van de hele wereld”) en met de metro weer terug. ’s Avonds opgehaald met de restaurant taxi en heerlijk gegeten.

Zondag Met de metro naar het Colosseum, Circus Maximo, Palatino, Forum Romana, Ponte Sisto en op de bus terug naar het hotel. Nét op tijd om nog even een beetje regen op ons dak te krijgen. ’s Avonds weer met de bus naar Trastevere (naar onze mening het leukste wijkje van Rome om de avond door te brengen en te eten) voor het diner.

Maandag Vaticaanstad, St. Pieter Kathedraal (indrukwekkend), de koepeltoren (fascinerend uitzicht over de stad, bereikbaar via eindeloze wenteltrappen en trapjes, en tenslotte jezelf op hijsend langs een touw), de catacomben (met alle pauselijke graven) en het Musei Vaticani met de Sixtijnse Kapel. Voor het diner maar weer naar Trastevere. Na het diner nog even terug naar het St. Pietersplein voor foto’s bij nacht en vandaar met een taxi terug naar het hotel.

Dinsdag Met bus en metro naar de Trevi Fontein, het Pantheon en via allerlei steegjes en straatjes naar de Engelenbrug en Engelenburcht. Lunch op een terrasje en met de bus terug naar het hotel. Om twee uur met het taxibusje naar de luchthaven.

We zijn gesloopt, hebben hier en daar een blaar en spierpijn op plekken waarvan we niet eens wisten dat we spieren hadden. Maar wat hebben we genoten……….. Op de terugweg in het vliegtuig stond ons nog een kleine verrassing te wachten. Mirjam kreeg geheel onverwacht tóch een stoel bij het raampje. Joost en Ellen mochten samen drie stoelen delen en Trix en ik kregen namens KLM Skyteam een gratis upgrade aangeboden. Op naar de eerste klas met meer beenruimte, een krantje, glaasje champagne, dat halverwege helaas omging (wat een gedoe met zo’n krant !), een lekkere warme maaltijd, een échte KLM pen en felicitaties van alle stewardessen. Je bent tenslotte niet zo heel vaak dertig jaar getrouwd. Eigenlijk is dat natuurlijk pas in augustus, maar door de “kennelijke staat” van Ellen nu reeds gevierd met alle kids.

Ik ben in oktober 2008 ook helemaal verliefd geworden op de stad. Leuk om jullie verslag te lezen.

Hanneke 2016-08-09 16:47:54

Bedankt voor de leuke dagen..... het was een hele ervaring!