Pannenkoeken

Nieuw-Zeeland, 252 Beachside Motels & Holiday Park

Weer een druk dagje. Vanochtend al bijtijds vertrokken er stond een hoop op het programma. Te beginnen met de Pancake Rocks and Blowholes. Zoals je op de foto kunt zien lagen er hele stapels pannenkoeken op ons te wachten. Een mooi gezicht. Wat wind en water al niet kunnen uithalen met steen. Van de blowholes hebben we helaas niets gezien. Dat was pas ‘s middags om 14.45 uur bij hoog tij te zien. Zeewater dat onder de rotsen komt wordt dan met geweld door kleine gaten heen geperst. Je krijgt dan een spectaculaire waterspray van soms meters hoog; in Griekenland een keer gezien. Onderweg in Greymouth wat boodschappen gedaan. Er heerste een bedrukte sfeer in het dorp, met overal de vlaggen halfstok. Dit is het dorp waar woensdag 29 mijnwerkers zijn omgekomen bij een aantal ondergrondse explosies. Het zal bij jullie vast ook wel in het nieuws zijn geweest. Hier houdt het de gemoederen al meer dan een week bezig. Vanuit Greymouth doorgereden naar Shantytown. Een soort historisch openluchtmuseum. De historie van NZ vanuit westers oogpunt gezien. Bosbouwers, mijnwerkers, ambachtslieden, boeren, gelukszoekers, allemaal in de tweede helft van de negentiende eeuw vanuit Europa en vooral vanuit Engeland naar hier gekomen. Soms ook gewoon naar hier verbannen. Dat het er internationaal aan toeging kun je nog steeds een beetje terugzien, als je goed oplet. Vanochtend reden we langs een slordig geschilderd bord met de tekst “Jack’s Biergarten Pizza”. Hoe internationaal wil je ’t hebben? Met een 132 jaar oude stoomtrein een ritje gemaakt, oude gebouwen bekeken, een ijsje gegeten, “gold panning” overgeslagen (echt 24 karaat plastic korreltjes uit een bak water zeven) en een beetje rond gewandeld. Je ziet het, het was weer een drukke dag. We staan nu op een camping in Hokitika, met aan de andere kant van de weg de Abel Tasman Zee. Volgens de eigenaresse van de camping moesten we de zonsondergang bekijken, adembenemend mooi boven zee. Had ze ons ook even moeten waarschuwen voor de mogelijkheid van zeemist. Geen mooie zonsondergang dus, maar een kille en grauwe avond. Je kunt tenslotte niet alles hebben. Toch weer een prachtige en wederom een zonnige en warme dag.

Toch weer een prachtige en wederom een zonnige en warme dag…. Wat heerlijk om te horen. Gister zag ik voor het eerst een strooiwagen rijden en toen ik vanmorgen richting De Meern reed zag ik tot mijn verbazing dat de hele wal wit was. Jawel het heeft hier al gesneeuwt. Of te wel de winter is nu echt officieel begonnen. Het gaat komende week zelf tot 7 graden vriezen. Heb dus op afvies van Nico en Saskia de buitenkraan maar even afgesloten. Geniet dus maar lekker van het warme weer daar en groetjes van iedereen hier.