Argo

Nieuw-Zeeland, Portobello Village Tourist Park

Het dreigt een bewolkte dag te worden. De vooruitzichten zijn niet heel geweldig, maar rond de middag breekt toch het zonnetje door. Voor de koffie gestopt bij Nugget Point met een vuurtorentje uit 1869 én een prachtige kolonie lepelaars op een grote rots in zee. Uiteraard ook weer heel veel zeehonden op de rotsen. We zitten nu in Portobello op het Otago Peninsula. Een prachtig schiereiland, maar heel erg smalle wegen. Uitkijken dus. Vanaf de camping in Portobello zijn we vanmiddag naar Taiaroa Head, het uiterste puntje, gereden. Behalve zeehonden zouden daar pinguïns en albatrossen te zien zijn. Op de pinguïns na hebben we ze inderdaad prachtig gezien. Op deze plek is trouwens de enige albatrossen kolonie ter wereld te zien op het vaste land. Alle andere kolonies zijn te vinden op kleine atollen ergens midden in de oceaan. Echt uniek dus, alleen kun je er niet bijkomen, dus helaas geen foto’s. Wel volop vogels in de lucht natuurlijk. Op het parkeerterrein van Taiaroa Head hebben besloten een tour van Nature Wonders mee te maken. Je gaat met een Argo (eight wheel drive all terrain vehikel) de heuvels in en je wordt, puur voor de vorm waarschijnlijk, in een soort regenjas gehesen, tegen het stof. Want het ding is helemaal open en is eigenlijk een soort rijdende en/of varende zandbak. Alleen al na het aantrekken van de jas, zit je al onder het stof en dan moet de tocht van een uur nog beginnen. Toch was het meer dan de moeite waard. Je komt uiteindelijk op een paar meter van zeehonden én pinguïns te staan. Prachtige foto’s en video gemaakt. Eén van de pinguïns had letterlijk en figuurlijk schijt aan ons. Maar dat zie je wel op de video als we weer thuis zijn. We hadden de mazzel dat in onze Argo het gezinnetje en de moeder van onze gids zat. Alle registers werden dus opengetrokken en daar hebben wij optimaal van kunnen meegenieten. In één woord fantastisch!! Het zand zit in onze oren en…… overal eigenlijk. Tijd voor een douche en schone kleren.