Franz Josef

Nieuw-Zeeland, Fox Glacier TOP 10 Holiday Park & Motels

Gisteravond hebben we dus een adembenemende zonsondergang gemist, maar toen het al lang en breed donker was, zijn we nog even naar dé attractie van het dorp wezen kijken. Ook dit op speciaal aanraden van de eigenaresse van de camping. En ik moet zeggen, wederom een fenomeen dat z’n weerga niet kent. Wordt met veel tamboer zelfs op een verkeersbord aangekondigd. Komt het beste uit als het aardedonker is, maar het meebrengen van een zaklamp wordt aangeraden. Een kolonie gloeiwormen! We hebben ’t zelfs voor jullie op de foto weten te vereeuwigen. Goed, vanochtend weer gewoon op pad, alsof er niets gebeurd was. Koffie bij Lake Mauporiko en later nog een keer bij het West Coast Wildlife Center, omdat je daar een halfuur gratis internet kreeg bij een consumptie. Snel door naar Franz Josef, die met smart op ons zat te wachten. Franz Josef is één van de grootste gletsjers van NZ, maar ook hier smelten die dingen in rap tempo weg. Voor de middag stond er een bezoek aan de Fox Glacier op het programma. Een wandeling van ongeveer 45 minuten brengt je tot bijna aan de voet van de gletsjer. Daarna een camping gezocht en vandaar uit nog even naar Lake Matheson gereden, een ritje van zo’n 10 minuten, met de bedoeling het meer rond te wandelen, maar…… het was inmiddels 18.30 uur. Eerst dus maar even een hapje gegeten in het restaurant bij het meer. Fantastisch uitzicht op Mount Cook en Mount Tasman en een erg lekkere pizza. In goed overleg met de directie hebben we besloten de wandeling rond het meer naar morgenochtend te verschuiven. Boze tongen beweren dat witte wijn daar iets mee te maken had, maar jij en ik weten gelukkig beter 😉

Ik weet in ieder geval beter 😉