Zuiderzee Museum?

Canada, Riverside Campground & Cabins

Het noordelijke eiland van Nova Scotia, Cape Breton, hebben we inmiddels verruild voor het grote centrale (schier)eiland. Vandaag door het Cape Breton Highlands National Park naar Sherbrooke gereden. Een prachtig historisch dorp in de sfeer van het Zuiderzee Museum. Gaat terug tot de tijd van de Goldrush, die ook hier in de tweede helft van de negentiende eeuw woedde. En wij zijn er met onze grote bak dwárs doorheen gereden. Er stond halverwege de hoofdstraat een hek open en wisten wij veel. We hopen dat de plaatselijke bevolking de schok weer snel te boven is. By the way, even voor de insiders: ik ben inmiddels geslaagd voor sneeuwschoenen. Gevonden op een bospaadje. Vanochtend bij het tankstation maar weer eens een praatje gemaakt. De man wilde alles weten over de prijzen van hotelkamers in Nederland. Via internet was hij zich aan het oriënteren op een vakantie naar Nederland of Ierland, daar was ie nog niet uit. Wat moesten die lui daar in europa toch wel verschrikkelijk veel geld verdienen om bij een dergelijk prijsniveau te kunnen overleven. Als rechtgeaard bankier heb ik hem de grondbeginselen van wisselkoersen en wat algemene macro economische ontwikkelingen geprobeerd uit te leggen, maar dat was duidelijk niet aan hem besteed. Verder nog wat gekletst over gemiddelde salarissen en wat bijvoorbeeld een loodgieter in Nederland verdient. Geen flauw idee natuurlijk, maar het was wel gezellig. Volledig gedesillusioneerd lieten wij hem tenslotte achter. Hij ging wel een weekje in zijn achtertuin zitten, zei hij nog. Zichtbaar opgeknapt vervolgden wij onze weg. Zelfs de zoveelste stortbui kon ons humeur niet bederven. Opnieuw een ervaring rijker: bij wegwerkzaamheden wordt het verkeer hier niet d.m.v. stoplichten geregeld, zoals bij ons. Ze zetten een buitengewoon gemotiveerde medewerker langs de weg met een stopbord. Aan de andere kant van de opbreking staat ook zo’n figuur en tussen beide mannen pendelt een auto met een groot bord, waar je op hun teken achteraan mag rijden. Canadian safety! Vanavond maken wij het ons maar eens makkelijk; onze camping heeft een snackbar en de eigenaresse ziet er uit alsof zij zelf haar beste klant is. Voor Trix Fish & Chips en voor voor mij een Cheeseburger & Fries. “Burger with or without the works?” Doe maar mèt……. lekker, na weer zo’n drukke dag. Morgen richting Peggy’s Cove, iets ten zuidwesten van Halifax.