Feest in Gubbio

Italië, Gubbio

Deze ochtend vertrokken we vóór 9 uur. De route was goed te doen; eerst over asfaltweggetjes en later over onverharde paden die af en toe wel stenig waren. Het was mooi, zonnig weer, in het begin nog wat fris.
We werden ingehaald door twee duitse dames op de fiets; het bleken elektrische fietsen te zijn. Je moet dan wel niet afstappen op een wat steiler stuk met stenen op het pad zoals zij gedaan hadden, want ze konden niet meer opstappen en moesten de fietsen een stuk omhoog duwen.
Ze haalden ons later in toen het pad weer omlaag ging.
Later zagen we hen weer bij een huis. Het bleek dat één van de dames fietspech had. De man die daar woonde, was erg behulpzaam. Wij liepen door en later haalden ze ons weer in. Ik dacht dat we ze niet meer zouden zien, maar ongeveer twee kilometer voor Loreto, ons eindpunt, stonden ze weer stil. Ze aten een stuk appel. Het pad was inmiddels een asfaltweg geworden (ik schrok van een bruine slang van een halve meter met een tekening op de rug die wegglipte in de berm) en om kwart voor twee kwamen we bij onze B&B. Ik had de dag ervoor gemaild maar geen bevestiging gekregen. De mevrouw sprak frans en zei dat ze niks had ontvangen, ze alles alleen moest doen, en dat we echt niet zonder bevestiging aan konden komen. Dit alles bleef ze constant herhalen. We mochten wel in haar mooie tuin met witte, plastic stoelen onze boterhammen eten. Ze maakte zelfs een apart huisje in de tuin open zodat we naar de wc konden gaan en water pakken.

We besloten daarna door te lopen naar Gubbio, wat we eigenlijk de volgende dag zouden doen. De etappe was slechts tien kilometer en nauwelijks stijgen en dalen. We liepen verder over asfaltwegen door een breed dal. De route naar Gubbio was toch nog vermoeiend om erachteraan te doen. Niet dat het flink klimmen was, maar we moesten heel lang rechtdoor lopen over een asfaltweg. Onderweg was er gelukkig nog een barretje waar we Heineken 0.0 dronken. We kwamen tegen vijf uur aan bij ons hotel waar we eigenlijk de volgende dag zouden slapen. Gelukkig konden we er terecht! Ik was erg moe!
Om de hoek lag ons appartemement met een keuken met zitbank en boven twee slaapkamers met een groot bed; die mochten we allebei gebruiken!

In Gubbio was een groot feest gaande dat eigenlijk pas 15 mei was, maar de eerste zondag van mei gevierd werd; het feest van de kaarsen. Het had iets met patroonheiligen te maken. Het was erg druk! Gubbio is een hele mooie stad tegen een helling met vele oude gebouwen en smalle straatjes.

Afstand: 27,5 km
Stijgen: 720m
Dalen: 780m

Die onverwachte authentieke culturele activiteiten waar je spontaan bij uitkomt; de hoogtepunten van elke reis wat mij betreft. Daarvoor was het de moeite waard een flink stuk langer door te moeten lopen! Wandel ze nog!