Langs kerkjes

Italië, Roppolo

Deze morgen stonden we al vóór 7 uur op, we waren wakker. In de keuken mochten we wit brood nemen, boter, jam, koffie en melk. De broodrooster kregen we helaas niet in werking.

Er zijn allerlei soorten markeringen voor de Via Francigena, ook voor de fiets en ook nog eens varianten. Wij zagen op een gegeven moment dat de VF naar het noorden ging, dat vertrouwden we niet dus navigeerden we op de gps naar het zuidoosten en zo kwamen we weer op de route. Geleidelijk werden de bergen steeds lager. Het werd al gauw warmer en doordat we veel asfaltwegen hadden, en waarschijnlijk door het gewicht van de rugzak, kregen we pijn aan onze voeten. We pauzeerden bij een kerkje in de schaduw en daar kwamen de drie Italianen weer aan. Zij liepen vandaag hun één na laatste etappe. De volgende dag zouden ze naar Santhia lopen en dan met de trein naar huis. Ze waren één etappe vóór de Bernardpas begonnen. Jacky hadden we niet meer gezien, hij zou een etappe van 32 km lopen en was wellicht eerder vertrokken.

Om half 12 dronken we een cappuccino en koel water in Piverone. Een aantal Italianen op het terras zaten al aan het bier of aan de wijn. Daarna gingen we verder naar een tamelijk groot meer, het Lago di Viverone. Er waren best wat mensen daar, er waren ook verschillende terrasjes. We aten op onze matjes op het gras onze broodjes, dronken er lauw water bij en gingen even met de voeten in het water, dat was lekker, helemaal niet koud. We hebben daar een uurtje gerust en toen verder naar Ropolo. Onderweg zagen we nogal wat kerkjes, allen gesloten, maar na het meer zagen we een mooi kapelletje dat open was.

We kwamen om 3 uur ongeveer aan bij ons overnachtingsadres in Roppolo, na 20 km. We werden vriendelijk ontvangen in de tuin, we kregen koel water en een stukje lekkere koek. De ruime kamer deelden we met een Italiaans meisje dat ook een gedeelte van de Via Francigena in Toscane had gelopen en hier nog 3 dagen zou blijven om naar meertjes en bergen te wandelen.

Na het dagelijks wasje en de douche wilden we in de tuin gaan zitten. Ondanks deet op ons schoongewassen lichaam kwamen de muggen toch op ons af. Gauw naar binnen en leve de horren!

Er kwam nog een Italiaan, hij kreeg een andere kamer. Die avond aten we samen in een restaurant om de hoek. Heerlijk gegeten voor slechts 12 euro. De Italiaan had vandaag 47 km gelopen, maar goed dat hij maar één week liep en niet helemaal tot Rome!

Hoi Dorothee en Els, Ik vind nog steeds dat jullie het goed hebben georganiseerd: 15-20 km lopen per dag; rond een uur of drie in de middag aankomen op je overnachtingsadres. Ik denk dat dit langere tijd goed vol te houden is. Verstandig: want je hebt nog een tijd te gaan. 47 km lopen, wat je beschrijft van een "collega" is natuurlijk hoogstens enkele dagen vol te houden. Hopelijk is het niet te warm komende dagen en hebben jullie weinig last van de steekbeesten. Succes vandaag! Groetjes uit Velp, Tom.

Tom Posno 2017-08-25 08:49:44

Hoi Dorothee, Bedankt om me de link van je reisblog te sturen. Ik ben onmiddellijk de reisverslagen gaan lezen en heb alle foto’s bekeken. Heel plezierig om jullie op deze manier te kunnen volgen en de foto’s zijn prachtig. Het begint bij mij ook wel te kriebelen... Jullie doen het geweldig! De tocht lijkt een perfect evenwicht van inspanning en ontspanning. Goed uitgekiend. Een mooi avontuur. Ik kijk uit naar het volgend verslag. Nog veel stapplezier, mooie ontmoetingen, interessante bezienswaardigheden, prachtige landschappen en ‘last but not least’ innerlijke verrijking. Hartelijke groetjes, Lydia