De dudukmeester

Armenië, Jerevan

Deze ochtend konden we iets langer in bed blijven liggen en wat later gaan ontbijten. Andranik (Ando) onze gids kwam ons om 10 uur ophalen met zijn busje met het stuur aan de rechterkant. (Dit was trouwens ook het geval bij de Georgische jeeps.)
We reden eerst naar het Genocidemonument met museum. Het monument is opgericht om 600.000 tot 1,5 miljoen slachtoffers te gedenken. De hoge zuil van 44m is het symbool van de nationale wedergeboorte van het Armeense volk. In het museum kon je teksten lezen en veel foto's zien van dit vreselijke gebeuren. We waren twee uur binnen geweest, het was aangrijpend.

Daarna bezochten we een professionele dudukspeler, Karen Habokyan. Hij ontving ons buiten in zijn leuke tuin. Zijn vrouw bracht een schaal met fruit, een soort cake en Armeense snoepjes. We kregen ook een klein kopje koffie; Turkse koffie.
Buiten had hij een tv-scherm hangen waar we één van zijn concerten konden zien en horen. Het was een ensemble met duduks, fluiten, een trom en een soort toetsinstrument. Hij vertelde dat hij ook in Amsterdam en Rotterdam had opgetreden. Daarna liet hij ons verschillende houten fluiten en duduks zien waarop hij ook wat liet horen. Hij speelde ook een mooi stuk waarbij hij door zijn vrouw begeleid werd op de piano. Mooi! Ze hadden buiten een oude, valse, rode piano staan. Deze was in het bezit geweest van een Russische tsaar en daarna van een Belgische koning of koningin. Hoe zij eraan kwamen weet ik niet.
Karen Habokyan sprak geen Engels dus Ando moest alles vertalen wat hij vertelde. Omdat ik twee duduks wilde kopen vroeg ik of ik mocht proberen. Zo kreeg ik meteen wat aanwijzingen van die man.
Daarna mochten we mee naar zijn werkplaats, die was tamelijk klein. Hij legde uit hoe de instrumenten gemaakt werden. Het was erg leuk om te zien en horen allemaal!

We lieten ons door Ando afzetten in de buurt van de Cascade en zaten daar even op een terras. Daarna kochten Maarten en ik in een muziekwinkel twee mooie, stoffen hoesjes voor de duduks. Ook vond ik in een toeristisch winkeltje een mooi houtsnijwerkdoosje voor de dudukrieten. We moesten ook nog op zoek naar een kaart met envelop voor de fooi voor Ando, dat was niet zo gemakkelijk te vinden, bovendien was het erg warm. Toen we een winkel vonden, stond er op de meeste kaarten Russische tekst. We kochten toen maar een dun, klein schriftje waar we allemaal 's avonds iets in schreven, na het eten in een Frans restaurant bij de Cascade.

We mochten genieten van een mooie reis met overwegend mooi weer, prachtige natuur en aardige mensen, goedkoop eten en drinken. Het allermooiste vond ik de bergen en kleine dorpjes in de Kaukasus in Georgië.
De volgende dag zouden we via Parijs terug naar huis vliegen. Einde reis Georgië en Armenië.

Prachtige landschappen. Zo'n reis door een combinatie van 21e eeuw, 19e eeuw en Middeleeuwen heeft zijn voor en tegen, maar biedt in elk geval rijke ervaringen. En gelukkig zijn de alcoholica overal ok!

Paul Rutten 2018-07-22 13:20:32

Wat een mooi besluit van een indrukwekkende reis: je hebt een duduk gekocht, een blijvende herinnering aan deze vakantie! Ik had nog nooit van een duduk gehoord, maar dat ligt natuurlijk aan mij!!! Zoals je het beschrijft met dudukrieten denk ik dat het m8sschien vergelijkbaar is met de hobo?? Aan alles komt een einde, dus ook aan jullie prachtige reis! Wat een ervaringen hebben jullie opgedaan. Bedankt voor je mooie verslagen iedere keer! Goede reis terug en groetjes aan allemaal! Tom.

Tom Posno 2018-07-22 13:22:13

Wat een mooi verslag van een indrukwekkende reis! Dank je wel Dorothée! En nu veilig weer thuiskomen.

Anne-Marie 2018-07-22 15:23:28

Ha Dorothee, Het genocidemonument vonden wij zeer indrukwekkend, evenals het -museum!, net als jullie. Onbegrijpelijk dat dit niet door Turkije wordt erkend met zoveel bewijsmateriaal dat o.a. in het museum te zien is! Al met al heb je ons met je beschrijvingen weer helemaal meegenomen naar beide landen, boeiend! Dit was vast een onvergetelijke reis voor jullie, met een zeer byzonder souvenir!