Door de bossen van Clairvaux

Frankrijk, Châteauvillain

Vanmorgen vroeg opgestaan, het was nog fris; 12 graden. Na Baroville was het even onduidelijk hoe verder; in het boekje van Ben Teunissen betekent rechtdoor letterlijk "rechtdoor" en niet "de weg volgen". Mijn gps doet het helaas niet meer sinds ik met Guus loop, jammer, en een boer zei dat we schuin rechtsaf moesten lopen naar Clairvaux. Dus bij de splitsing rechts aangehouden, we liepen toen min of meer een blokje om een wijngaard en kwamen weer op eenzelfde punt terug dat mij erg bekend voorkwam. Guus dacht "gewoon omlaag lopen dan kom je vanzelf bij Clairvaux". Daar geloofde ik niks van; je kunt wel elke richting omlaag lopen! We zijn daarna bij diezelfde splitsing naar links gegaan, we zagen toen ook de markering op de grond.

In Clairvaux, waar de abdij uit de 12de eeuw, gebouwd door Bernardus zich bevindt, liepen we door een hek, binnen de muren zag ik woningen, verderop lag een mooi gebouw dat eerst deel van de abdij was maar nu een gevangenis is. Eén gebouw was nog klooster, daar hebben we een stempel gehaald. Daarna koffie gedronken in een café waar we ook de boterhammen mochten smeren.

Na onze pauze was het half 2 en we moesten nog 20 km; vandaag was een etappe van 33 km! Geen tijd voor een rondleiding helaas! We volgden keurig de markering en zijn daardoor van Ben's route afgeweken (Ben wijkt soms af van de Via Francigena). We liepen door de bossen, lekker in de schaduw. Guus blijft 's middags een beetje achter, maar dat vind ik wel rustig. Ik zit wel regelmatig achterom te kijken of hij er nog is. Hij is 71 maar heeft nog een goede conditie, hij doet veel aan sport. Ik vond het overigens ook wel zwaar, pijn aan de voeten, pijn aan de schouders maar dat hoort er allemaal bij.

Toen we in Cirfontaines-en-Azois kwamen 11 km voorbij Clairvaux, vroeg een man of we iets wilden drinken. We gingen met hem mee en kregen fris water uit de kraan. De man praatte honderd uit. Het was al 4 uur en om 6 uur zouden we de sleutel halen van het onderkomen, ik heb toen gebeld of we die sleutel ook later konden halen, tot half 8 ging dat. Volgens die man was het nog 10 of 11 km. Ik moest van Guus vragen of hij ons niet een stuk kon brengen, dat heeft zijn (ex)vrouw gedaan nadat we van haar brioche, chocola en koude koffie hadden gekregen. We hebben toch 25 km gelopen vandaag schat ik en we waren best moe.

We waren tegen 5 uur in Châteauvillain. Het restaurant dat ons aanbevolen werd door de jongen van het VVV had alleen 's middags eten, toen maar weer naar de Turkse shoarmatent waar we helaas geen bier konden krijgen. Dan maar icetea.