Eindelijk bij Kungsleden

Zweden, Jokkmokk

Ik was al vroeg wakker maar ging de avond ervoor dan ook al om half 11 naar bed. Het was een heerlijk bed, ik twijfelde nog of ik het raam open zou doen vanwege de muggen. Toch gedaan en geen muggen!

Na een koffietje en een powerbar als ontbijt ging ik eerst naar een grote supermarkt en kocht ik broodjes, kaas, 2 bananen, een klein pakje sinaasappelsap en nog 2 repen. En een pot oploscappuccino. Het was droog, bewolkt, 10 graden. Ik droeg een legging, hardshell broek, hemd, thermohemd met lange mouwen, vest en jas.
Eén powerbar voldeed niet als ontbijt, dus at ik nog een banaan. Overigens bleek dat je in dat hostel kon ontbijten, ik dacht dat dat niet kon.

De bus naar Kvikkjokk vertrok om 10 uur vanaf het busstation. Onderweg zag ik een rendier, het was niet zo groot. Tenminste ik dacht dat het een rendier was want die zaten daar.
Onderweg nog 15 minuten pauze met de bus. We konden daar koffie drinken met cake en naar de wc. Om 12 uur was ik in Kvikkjokk. Er waren nog een stuk of 6 rugzakkers waaronder een Nederlands stel die met een soort husky hond van 1,5 jaar de Kungsleden liepen. Voor de hond was het de eerste keer.

Ik ben meteen gaan lopen in Kvikkjokk. Het was een stenig pad en ik zag allemaal rode kruizen. Toen er een splitsing kwam, volgde ik de rode kruizen en ging van het stenige pad af. Dat was dus niet goed, het pad werd heel zompig en nat en ik moest een beek oversteken. Later kwam het stenige pad er weer bij. De rode kruizen zijn voor motorskiërs of zoiets. Dat is voor in de winter. De rode kruizen route gaat ook over meren, want die zijn dan bevroren. Had ik geluk dat ik niet bij een meer kwam!
De route ging veel door het bos, maar af en toe zag ik wat besneeuwde bergen. Op het laatst een stukje langs een meer. Doordat het pad zo stenig was schoot het niet hard op en was het ook vermoeiend op het laatst.
Onderweg had ik 2 broodjes met kaas gegeten, maar zodra je stil stond, kwamen er een hoop muggen op je af.

Ik kwam een aantal mensen tegen, ook kinderen met rugzakken met hun ouders. Onderweg heb ik Belgen gezien. Ze waarschuwden me al voor geen bereik. Toen ik eindelijk bij de hut van Pårte kwam, had ik geen bereik meer. Een oudere vrouw beheerde de boel daar, zij woont (tijdelijk) in een huis tegenover de hut. Ze had rode limonade voor me en legde toen alles uit. Op het aanrecht staan 2 emmers water. Die moeten gevuld zijn als je weggaat. Het water haal je uit het meer. Onder het fornuis staan 2 emmers met afvalwater. Die moet je ergens leeggooien. Er was dus geen water en geen stroom in de hut, wel gas. De volgende dag moet je vegen. Hout ligt er ook, maar de kachel hoeft niet aan. De wc's zijn buiten. Je zit boven een gat en daarna doe je de deksel erop. Je wassen doe je in het meer. Het water was volgens haar ongeveer 16 graden. Zij vond dat warm! Ik heb mijn tangini aangetrokken en heb me in het meer afgespoeld, maar ik ben er niet helemaal in geweest! Het zonnetje scheen gelukkig even.

's Avonds heb ik een vegetarische pasta gegeten uit zo'n adventure food zak. Was best lekker! Er kwamen verschillende mensen hier eten koken, d.w.z. water koken en dan bij droogvoer doen.
De oudere vrouw kwam ook nog langs, ze liet een vis zien die ze had gevangen. Later kwam ze nog eens om een praatje te maken met iedereen.

Kvikkjokk 330m laagste punt van KL
Pårte 500m
Afstand 15,2km

Zow...zow....wat een avontuur ga je weer aan, dapper hoor zo in je eentje. Heel veel wandelplezier ☺

Marij 2022-07-18 13:05:17

Ha Dorothee, De wandeltocht is dus nu echt begonnen! Laat maar weten hoeveel km je probeert af te leggen iedere dag. Overnacht je iedere keer in hutten zoals je deze hebt omschreven? Waarschijnlijk zul je blij zijn dat je warme kleren hebt: 10 graden is niet superwarm! Fijne wandeling vandaag en ik lees morgen je belevenissen wel weer! Hou je goed en groetjes uit Velp, Tom.