Klimmen en dalen

Zwitserland, Orsières

Het pelgrimsverblijf was keurig gisteren, we hadden ook een koelkast en waterkoker ter beschikking dus konden we vanmorgen in de grotere ruimte ontbijten. We hebben rustig aan gedaan, nog even in de kerk gaan kijken en iets vóór 10 uur vertrokken we met prachtig weer. De route was erg mooi, we zaten nu echt in de bergen stroomopwaarts langs de Drance te lopen. Sommige stukken leken veel op stukken in Luxemburg waar ik gewandeld heb. Nu snap ik waarom ze dat in Luxemburg "klein Zwitserland" noemen.

Onderweg kwamen we een jong stel tegen die ons waarschuwden voor een stuk langs de rivier; daar was een sluis en als die open ging, had je maar 10 seconden of zoiets om een stukje erlangs te lopen! Gelukkig ging onze route niet daarlangs!

We hadden een afwisselende route; bospaden, smalle stenige paden en soms asfalt. Aan het begin moesten we een metalen brug over maar die bewoog een beetje van links naar rechts. De markering week soms af van de route, maar dan volgden we de markering. Over het algemeen staat de route goed aangegeven, maar niet altijd.

We waren rond half 5 in Orsières, een klein plaatsje op bijna 900 meter hoogte. Martigny ligt op 471 meter hoogte, dus hebben we ongeveer 400 meter geklommen en ongeveer 16 kilometer afgelegd. Ik vond het zwaar met de rugzak van ongeveer 11 kilo!
We hadden een pelgrimsonderkomen vlakbij de kerk. Er was niemand maar er stonden telefoonnummers. Ik heb naar de conciërge gebeld en hij gaf een code om de deur te openen. Beneden was een grote ruimte met tafels en banken en een keukentje. Ook was beneden de douche en wc. Boven was een grote ruimte waar matrassen en dekens ter beschikking lagen. Dit keer moesten we ons eigen laken en handdoek gebruiken. Het onderkomen kost slechts 15 francs pp.

Na de douche en handwasje zijn we het plaatsje ingelopen en hebben we een welverdiend pilsje gedronken. Op de menukaart zagen we dat het eten erg duur was, bovendien vonden we niks waar we zin in hadden. Andere restaurantjes waren helaas dicht, toen hebben we brood, kaas en tomaat in het pelgrimsonderkomen gegeten (er lagen 2 grote, ronde, bruine broden) met een kop kruidenthee.
Inmiddels was er nog een meisje uit Genève gearriveerd. Zij was 's middags pas vertrokken uit Martigny en wil morgen heel vroeg opstaan om de Bernardpas te halen (25 km de berg op!). 's Avonds moet ze weer terug naar Genève.

We sloten de avond af met een lekker glaasje wijn (die was nog over van gisteren en had ik meegenomen).

Hallo Dorothee, Bedank voor de verslagen en de mooie fotos!!!! Zo krijg ik een goede indruk van het reilen zijlen van jullie voettocht naar Rome. Poeh wat een avontuur, knap hoor. Veel succes en de hartelijke groetjes uit het roermondse.