Naar het hoogste punt van de Kungsleden

Zweden, Tjäktja

Deze ochtend keek ik in het winkeltje of ze flesjes verkochten omdat ik de mijne in Kaitumjaure had laten staan. Er werden echter alleen maar blikjes verkocht maar ik mocht een drinkfles uitzoeken bij "lost en found". Of ik dan ook de Kungsleden of de STF (Zweedse toeristenvereniging) wilde sponsoren voor 25 kronen. Geen probleem; ik had weer een flesje voor 2,50.

De weersvoorspellingen waren niet al te best en de wind was gedraaid naar het noorden, dus tegenwind op weg naar de Tjäktjapas. Voordat ik vertrok hoorde ik opgewonden gegil in de keuken, de meiden met wie ik de kamer deelde, hadden rendieren gezien en er was zelfs een witte bij! Ik zag ze ook rennen.

Ik vertrok om kwart voor 9 alhoewel ik al om 7 uur op was. Het miezerde weer wat maar het viel mee. Iets later werd het droog. De stijging naar de pas ging heel geleidelijk en onderweg zag ik nog enkele rendieren. Ik moest een water oversteken en zag mensen van rechts komen. Ik ben toen ook rechts omhoog gaan kijken of het daar gemakkelijker zou zijn om over te steken maar helaas. Ik had alweer natte voeten.
Het laatste stukje was even wat steiler en de wind waaide af en toe hard, vooral boven bij de schuilhut op de pas (1150m). Er waren wc's en in de hut heb ik wat gegeten en gerust. Er kwam een Nederlands gezin met een meisje van 4(!) en een jongen van 9. Zij waren op weg met de tent. De jongen droeg een stevige rugzak. Ze leren het al jong! De dag ervoor had ik Vlamingen gezien met een meisje van 5 en een jongen van 6. Dat jongetje droeg ook al een flinke rugzak. Het moest voor die kleine kinderen toch afzien zijn met dat koude weer!

Na mijn pauze zag ik de markering niet en zat ik even aan de verkeerde kant van het water en ik zat te hoog. Teruggelopen en toen zag ik waar ik heen moest.
Ook op deze etappe kwam ik nogal wat mensen tegen. Rond 2 uur was ik bij de hut die in een prachtige omgeving lag. Er was slechts één gebouw, maar met een grote keuken. Er waren twee aanrechten en vier tafels. Ik lag in een kamer met 15 bedden.
Twee Nederlandse meisjes waren helemaal met de auto naar Kiruna gereden, ook binnendoor. Het was erg mooi zeiden ze.
Ad en Tobias zag ik steeds bij de volgende hutten. Ad voelde zich niet lekker en had last van zijn knie. Hij zou bij de volgende hut een rustdag nemen.
Als laatste bleef ik over in de grote ruimte. Toen ik naar buiten keek, zag ik enkele rendieren rondscharrelen. Om 10 uur lag ik al in bed.