Uitgenodigd

Italië, Piacenza

Om 7 uur stonden we op. We hoorden beneden in het kerkje mensen bidden.
Deze morgen zag het weer er weer goed uit, frisse wind en warme zon. We vertrokken rond 8 uur na het ontbijt in de grote keuken. Voor dit ostello moesten we weer een "donativo" (vrije gift) betalen.

Het eerste gedeelte was 3 km langs een rijksweg, maar goed dat het zondag was en niet druk. We liepen daarna over rustige weggetjes, af en toe onverhard. De Apennijnen naderden en het was heerlijk weer! We zagen veel tomatenplanten; we hebben er ook een paar geplukt en geraapt. Gisteren trouwens ook. Ze waren lekker, van die langwerpige Roma-tomaten.

We kwamen om half 4 aan in Fiorenzuola, na 27 km. Weer zaten we bij een kerk; de "parrochia San Fiorenzo", beschermheilige van deze stad. In de 14de eeuw werd er een kerk voor hem gebouwd, daarvoor stond er een kerk gewijd aan dr H. Bonifatius.
We kregen een driepersoonskamer met eigen douche en toilet. Het zag er netjes en schoon uit.

Later op de middag belde een Italiaan aan. We werden ergens uitgenodigd waar we te eten zouden krijgen. We konden dan ook iets vertellen over onze ervaringen op de Via Francigena. We zouden om 8 uur opgehaald worden, want het was in een volgend dorp. Ik dacht dat we ergens op bezoek zouden gaan, bij de pastoor of zo met een paar mensen. We werden om 8 uur opgehaald, de andere twee Nederlanders mochten ook mee. We kwamen bij een mooie kerk en werden naar een mooie kloostergang gebracht. Er zaten best wel wat mensen voor een scherm (buiten) en iemand stond wat te vertellen. Toen kwam de vriendin van de Italiaan naar ons toe en legde ons in het Engels uit dat er een presentatie over de Via Francigena was en dat het leuk zou zijn als er iets verteld zou worden aan het publiek. We werden met zijn vieren uitgenodigd om naar voren te komen. Eerst vertelde Hans het een en ander, daarna Els. De vriendin van de Italiaan vertaalde het daarna voor de mensen. Daarna kregen we brood met kaasjes, pizza, water en wijn en keken we naar een film over de Via Francigena. Zowel wandelaars als gastvrouwen en -heren vertelden over hun ervaringen. We verstonden er bijna niks van, maar we zagen mooie beelden van de Bernardpas, Aostadal, Povlakte en wat ons te wachten stond: de Apennijnen. Om half 10 werden we weer keurig teruggebracht.