Stockholm

Zweden, Stockholm

De vorige avond stond een jongen heel lang onder de douche (er was een douche, wastafel en wc in de kamer in een apart vertrek). Diezelfde jongen vroeg deze morgen toen ik me daar douchte, of ik klaar was. Hoe irritant!

Bij het ontbijt mocht je kiezen tussen een stuk of zes dingen; ik koos foccaccia met kaas en tomaat. Te veel! Eén derde op en de rest nam ik mee.

Vasa museum: over het schip Vasa dat meteen zonk in 1628 en 333 jaar later werd geborgen (zie foto voor beschrijving).
Vrak museum: in de Baltische Zee zijn de meest best bewaarde wrakken gevonden. Ook de Estonia ging daar tenonder in de 90er jaren van de vorige eeuw.
Skansen: openluchtmuseum over hoe het vroeger in Zweden was, met huizen, boerderijen, ambachten. Er waren ook dieren, o.a. rendieren. Er was iets te zien van de Sami hutten. Het was er wel druk, ook jengelende kinderen.
Daarna naar de oude stad gelopen en neergeploft op een terras in de zon. Lekker temperatuurtje: 23 graden.
Bij de Italiaan gegeten. De ober vroeg slim of ik ook nog wat knoflookbrood en olijfjes vooraf wilde. Verder at ik een risotto met funghi en had ik een glas rode wijn van 13 euro erbij. Bij het betalen moest ik fooi geven. Het laagste was 10%. Al met al dus 54 euro voor mij alleen. Gelukkig was het lekker!

Hoi Dorothee, Wat een heerlijk ontspannen einde van je Zweden-trip! Fijn dat je niet na je laatste wandel-meters meteen de terugreis zou moeten aanvaarden! Een museum dagje is perfect, bij ook een perfecte temperatuur om iets te ondernemen! Hou je goed en veel groetjes uit Velp, Tom.

Tom Posno 2022-08-02 20:54:32

Leuke verslagen elke keer, leuk om zo een beetje op de hoogte te blijven van je avonturen. Goede terugreis!!