Armenië nadert

Georgië, Achaltsiche

Deze dag reden we naar het oosten. Na een stuk autoweg kregen we weer een mooie route door een kloof. Dit keer met een weg in goede staat.
Onderweg vóór Bordzjomi lunchten we op een mooi plekje langs de rivier. Er was een hangbrug, leuk om over heen te lopen, hij wiebelde een beetje.
De vissen van Toon en Leny werden in een houtskooloven klaargemaakt. Toen ze werden opgediend, staarde Toon's vis me met open bek aan; ik kon het niet aanzien en ben over de brug gaan lopen.

Bordzjomi bestaat sinds de 19de eeuw toen de Russen daar een bron met mineraalwater hadden ontdekt. Het groeide uit tot een belangrijk kuuroord voor de Russische tsarenfamilie en de Russische aristocratie.
Er is nu het Jekaterinapark met allerlei kermisattracties. Je moet een beetje entree betalen (kinderen mogen gratis). Rondom het park staan gerestaureerde 19de eeuwse aristocratische panden.
In het park heb ik dat bronwater geproefd; ik vond het niet lekker, het was een beetje zout en het smaakte naar zwavel.
Het was erg toeristisch bij het park. Verder door kon je wat rustiger langs de rivier wandelen.
Buiten het park stonden allerlei kraampjes. Ik kocht er een potje stuifmeel van dennenbomen. Als je daar wat van mengde met honing dan was dat heel goed voor je longen. Ik kocht er ook een houten fluit van beukenhout.

We reden verder naar Akhaltsikhe, de rivier verdeelt de stad in het oude en nieuwe gedeelte. Het oude stadscentrum Rabat was vroeger het centrum van de Mescheten; Georgiërs die in de 17de eeuw bekeerd waren tot de islam. Tijdens WO II werd dit volk door Stalin gedeporteerd en mocht ze nooit meer terugkeren. In Rabat, vind je nog sporen van dit volk, o.a. een moskee. Het is best een groot complex, ommuurd. Je kunt helemaal naar boven waar je een mooi uitzicht hebt op het complex en de omliggende bergen en de nieuwe stad.

Het was best benauwd, later op de middag regende en rommelde het een beetje in de verte.
We werden naar ons guesthouse gebracht. Het zag er prima uit.
Na het avondeten gingen we nog een lekker wijntje drinken in het centrum, zonder Maarten, die voelde zich die dag niet zo lekker.
Het was iets verder lopen dan wat onze gids zei, maar dat kwam omdat ik Maps.Me op autoroute had staan. Dumbo! De wijn was lekker en om half 11 werden we min of meer weggejaagd omdat ze met het kistje met de rekening kwamen. Alles is trouwens erg goedkoop in Georgië.
We hebben ons met de taxi terug laten brengen, ook dat kostte bijna niks, ongeveer 2 euro!
's Nachts heeft het heel hard geregend maar ik heb lekker geslapen.

Wat een afwisselingen en tegenstellingen iederekeer in jullie reis! Je bent je roeping misgelopen, Dorothee: wat schrijf je een leuke en prettig lezende verslagen over jullie reis en belevenissen! En inderdaad, als een vis je met open bek aankijkt, snap ik dat je eetlust even wegzakt!! Groetjes aan iedereen, Tom.