Rustdag

Zweden, Norrbotten County

De avond ervoor was ik na het eten nog een hele tijd bezig geweest met mijn Pindatverslag bij te werken en daarna weer eens Duolingo Zweeds gedaan. Ik ging pas om half 12 slapen.

's Morgens stond ik tegen 8 uur op en maakte nog een keer gebruik van de heerlijke warme douche op de gang en waste daarna snel mijn handdoek. Ik besloot om niet meteen de boot van 10.10 uur te nemen maar die van 15 uur. Ik kon dus in alle rust ontbijten. Er was een ontbijtbuffet met van alles. Heerlijk brood! Gekookte eitjes! Ik schoof aan bij een Zwitsers stel die gisteren ook vertrokken waren uit Sitojaure; zij bleven hier nog een extra nacht en zouden de volgende dag naar Teusojaure gaan waar ik dan ook naartoe zou gaan, dus wellicht zou ik ze daar weer zien.

Na het ontbijt inpakken en mijn kamertje poetsen, tafeltje en kastje schoonmaken met spray, de vloer vegen en met de natte mob schoonmaken. Ik vroeg me af of iedereen dat laatste doet. Het rook er lekker fris. Daarna heb ik wat rondgelopen en gekeken waar de boot vertrok. Het was hier prachtig! Uitzicht op een meer en bergen. Ik zag die ene Nederlander weer waar ik laatst een kamer mee had gedeeld. Hij heet Harry (of Harrie?). Ik zal hem niet meer zien want hij zou deze dag al naar Teusojaure gaan.

Ik ging binnen zitten want buiten was het 13 graden en het waaide. Wel scheen de zon. Ik downloadde een goede Noorse weerapp maar veel zou ik daar niet meer aan hebben want ik zou geen bereik meer hebben tot Abisko, het eindpunt. Dat zou 8 dagen duren.
De weersvoorspellingen voor maandag, dinsdag en woensdag waren slecht helaas. Dat zou betekenen dat mijn solarpowerbank niet meer opgeladen kon worden. Ik zou de telefoon op de vliegmodus moeten zetten want foto's zouden er toch nog mee gemaakt moeten worden. Zaterdag en zondag zou het wel goed weer worden en na woensdag droog maar bewolkt. Dat kan allemaal nog wel veranderen!
In elke hut was een hutbeheerder en een satelliettelefoon, dus geen zorgen; geen nieuws is goed nieuws!

Een Frans-Amerikaans meisje kwam hier aan met veel pijn in haar enkel of zo. Ze had vanaf Hemavan, het begin- of eindpunt van de Kungsleden veel gelopen en dus overbelast. Ze zou een rustdag nemen hier en dan zou ze moeten beslissen of ze verder zou gaan tot Abisko. Zo niet, dan zou ze na de boot de bus kunnen pakken naar de bewoonde wereld. Daarna ging dat niet tot Abisko. Een tijdje later kwam een Duitse vriend van haar waar ze mee samen liep. Hij stonk een uur in de wind!

Ik deed nog wat Duolingo, had voor het eerst koffie besteld in het Zweeds "kaffe med mjölk och socker tack" zo moeilijk is dat niet. Verder nog wat gelezen en krackers met spuitkaas gegeten.

Om 15 uur de boot naar de overkant. Hij deed er 10 minuten over en het kostte 15 euro. Daarna de bus om 15.45 uur naar Vakkotavare.
Over ruim een week zo er weer pindat komen!

Vervolg: De boot was in 10 minuten aan de overkant. Deze boot was groter en kon veel mensen vervoeren. Je kon binnen zitten. De meesten gingen naar huis en namen de bus naar Gällivare, een ander stel met hond en ik moesten ongeveer 25 minuten wachten op de bus naar de andere kant, naar Vakkotavare. Al snel maakte de bus een stop van een half uur bij een uitspanning waar ik koffie met appelgebak bestelde (ze noemen dat een fika) en in de zon op het terras ging zitten. Geen muggen!
In de bus zat ik aan de goede kant, mooi uitzicht op een groot meer en bergen. Om kwart voor 5 stopte de bus in Vakkotavare bij de hut. Deze lag dus aan een weg. Het was een eenvoudige hut met twee vertrekken en één voor de stugvärd. Je moest je buiten wassen.

Saltoluokta 400m
Vakkotavare 470m
Boot 3,5 km (15 euro)
Bus 27km (20 euro)

Heel leuk om je verhalen te lezen Dorothée! Nu dus een weekje geen berichten. Een goede voortzetting van je reis! Groetjes desiree

Desiree 2022-07-22 15:11:21

Hoi Dorothee, Heerlijk, even een dagje van rust en een beetje bijkomen! We moeten het dus even doen zonder je verslag van je belevenissen, maar ook dat is voor jou even lekker relaxed. Veel plezier en succes de komende dagen en we horen wel weer van je. Veel groetjes uit Velp, Tom.

Tom Posno 2022-07-22 15:37:43

Jammer, dat we je mooie verhalen een week moeten missen, maar.....tot dan.....fijne dagen gewenst, doei 👋