Dalen naar het Aostadal

Italië, Aosta

's Morgens kregen we ontbijt in de trattoria waar we de avond ervoor gegeten hadden. We kregen oud wit brood met boter en jam. Jammer van dat brood. De mevrouw vroeg of alles goed was, uit beleefdheid zei ik toen natuurlijk "ja".

In Zwitserland had ik wel de route op de gps, en het ding waarschuwde ook als we fout liepen, maar ik had geen weggetjes erop staan. Ik dacht toen dat ik de kaart van Zwitserland niet op de gps had. Ik wist zeker dat ik er twee van Italië had, maar ook in Italië had ik geen weggetjes. Wat bleek toen? Dumbo die ik ben, ik had vergeten de kaart in te schakelen! En die van Zwitserland had ik ook, maar niet ingeschakeld!

We zaten op een hoogte van 1255 meter, de wandeling ging eerst over een mooi pad in het bos en bleef een hele tijd op gelijke hoogte. Het liep lekker en we boften alweer met het weer.

Toen we uit het bos waren, zagen we een mooi grasveld met bloemetjes en een mooi uitzicht op de bergen. Daar wilde Els even vlinders fotograferen, ze heeft er ondertussen al heel wat op de foto gezet.

Onderweg probeerden we een winkeltje te ontdekken voor de lunch, een man wees ons een bar waar ze ook enkele eetbare dingen verkochten maar dat was over het algemeen snoep, koeken en chips. Gelukkig kon je er ook een "panino con formaggio" (broodje kaas) vers uit de oven krijgen, om mee te nemen. Toen ik naar buiten ging, zei een man "buona caminata" (goede voetreis).

Daarna was het flink dalen, ongeveer 700 meter, het werd ook warmer. Het laatste stuk vóór Aosta was vaak over asfaltwegen, soms smalle maar ook langs grotere wegen. We kwamen uiteindelijk rond 2 uur aan in Aosta, we hadden ongeveer 15 km gelopen, het was er 30 graden. We hadden onderkomen in een soort klooster waar nonnen zitten en waar ze alleen vrouwen ontvangen. Het schijnt iets te zijn waar vrouwen een tijdje kunnen blijven voor bezinning. Er zit ook een klein kerkje aan vast.
We kregen ieder een eigen kamer met wc en douche (wat luxe!) en de beschikking over de keuken die naast de kamer van Els lag.

Na de douche zijn we voornamelijk in het oude stadsgedeelte geweest. Dat lag vlakbij ons onderkomen. Aosta is in 25 voor Christus gesticht. De benedenkerk van de kathedraal is uit de vierde eeuw. In de elfde eeuw werd de huidige kathedraal onder bisschop Anselm gebouwd, gewijd aan Maria en Johannes de Doper. Het oude centrum heeft nog Romeinse resten van stadspoorten, een stadsmuur, een Romeins theater en een triomfboog van Augustus. Er zijn leuke oude straatjes met winkeltjes en veel terrasjes. Er is een universiteit en een conservatorium. Ook 's avonds was het nog druk in de straatjes.

Het ziet er overal prachtig uit waar jullie zijn! ! Geniet ervan en wandel niet te hard. .😉. Lieve groetjes uit Maastricht! Diana

Diana Smitsmans 2017-08-18 19:14:08

Hoi Dorothee en Els, Volgens mij ging er even iets mis bij het plaatsen van de reactie. Daarom nu poging 2: Gezien de foto's hebben jullie heerlijk wandelweer; wat een geluk! Aosta lijkt me een grotere plaats, als er een universiteit is en een conservatorium. Leuk dat jullie tijd en energie hebben om iedere keer na het wandelen e.e.a. te bekijken! Rust goed uit en hartelijke groeten uit Velp, Tom.