Een zonovergoten dag!

Zweden, Abiskojaure

Dit was de eerste dag met volop zon en een blauwe lucht! Toen ik deze ochtend naar de wc ging, was het 1,5 graden.
Tegen 7 uur had ik wel genoeg geslapen en was het eerste op. Wel vervelend voor de rest toen ik in wilde pakken.
Het was een gemakkelijke etappe; heel lang langs een meer en op dezelfde hoogte. Er waren hele stukken pad die niet zo stenig waren. Ik moest nog een breed water oversteken. Tegen 11 uur werd het drukker met tegenliggers (altijd rond die tijd), maar er waren ook mensen die dezelfde kant uit liepen als ik. Er waren toch veel mensen die het traject Abisko-Nikkaluokta of vice versa liepen.

Ik verliet het rendierengebied waar ik een aantal dagen in was. Op een gegeven moment zag ik op een bordje dat het nog maar 8km was van de 22, toen heb ik gepauzeerd, geluncht met cappu, heerlijk in het zonnetje! Daarna merkte ik dat ik toch wel moe was. Na een tijdje daalde ik geleidelijk, het pad was weer stenig, dat maakte het vermoeiend. Ik zag regelmatig helikopters overvliegen; vanuit Abisko kon je een helikoptertocht maken.

Het laatste stuk daalde wat meer en ik was nu in Abisko Nationaal Park. Ik kwam door een bosje waar de bomen er dood uitzagen. Even later kwam ik bij de hutten. De stugvärd vroeg naar mijn boeking (tot nu toe deden ze dat nooit), want bij hen was iets misgegaan met de boekingen en ze wisten dus niet wie er geboekt had. Ik kon in mijn oude mails kijken en zag tot mijn schrik dat ik twee nachten had geboekt voor de volgende dag en de dag daarna! Blijkbaar was ik in de war geweest met Abisko. Geen probleem, ik kreeg gewoon een bed. Ik wilde de tweede nacht annuleren en dus belde de vrouwelijke stugvärd eerst naar Abisko, daar verwezen ze haar naar Stockholm waar STF zit, maar die hadden om 4 uur al weekend. Om de pijn te verzachten hoefde ik de telefoontjes niet te betalen.

De sauna was loeiheet. Ik ging daarna in mijn tangini naar het meer maar het lukte me toch niet om er helemaal in te gaan. Het water was veel te koud!

Er waren best veel mensen die avond. Er was ook een hele groep renners. Zij renden dus op de Kungsleden, onbegrijpelijk!
Buiten in het zonnetje nog wat zitten schrijven. Ik vroeg me af hoe het met het thuisfront en familie zou gaan. Hopelijk goed. Ik heb nog wat gekletst met twee Duitse dames die ook in de sauna waren. Voor hen was alles nog nieuw; zij waren die dag begonnen vanuit Abisko.
Daarna binnen gegeten en ik voelde me lekker moe. De weersvoorspellingen voor de volgende dag: 16 graden en zon! De laatste dag, nog 13km te gaan.

Alesjaure 780m
Abiskojaure 490m
Afstand 22km

Hey Dorothee, Het einde van de reis komt in zicht, begrijp ik. Heel erg de moeite waard geweest, je hebt veel gezien en meegemaakt met allerlei soorten weer. Jammer dat je maatje Els er niet bi

Tom Posno 2022-07-31 08:43:38

(Vervolg) van zojuist: Jammer dat Els er niet bij kon zijn; super dat je het toch allemaal in je eentje hebt gedaan. Succes met de laatste wandeletappe! Groetjes uit Velp, Tom.