Naar het eerste hoogtepunt

Italië, Chiusi della Verna

Er lagen veel dekens op de bedden; een dubbelgevouwen deken en daaroverheen een dik dekbed. Ik begreep later ook waarom: het was heel koud overal in dat hotel.

Deze ochtend was er geen water, dus konden we ons niet wassen. Gelukkig hadden we de dag ervoor gedoucht. We hadden de kranen geprobeerd en wisten niet meer of ze nu open of dicht waren. Na het ontbijt liep de wastafel op onze kamer nog net niet over. Blijkbaar had ik de kraan vol open gezet! Ook de rotzooi in het prullenbakje onder de wastafel dreef in het water (misschien lekte de zwanenhals?). In ieder geval was er weer water.

We vertrokken om kwart over 9, weer met mooi weer en dit keer met de korte broek. Eerst liepen we een heel stukje omlaag om vervolgens weer te klimmen. Leuke smalle paadjes door bossen en later over een brede bergkam. Daarna lang afdalen over een voornamelijk breed pad naar Rimbocchi waar we op een picknickbank onze lunch nuttigden om half één. We hebben ongeveer een half uur gepauzeerd.
In het dorpje konden we bij een kraan water tappen en daarna weer verder. We moesten een riviertje oversteken of omlopen. We zagen een nederlandse vrouw die we eerder al gezien hadden. Ze zei dat het wel ging op de crocs en met de stokken. Oké, als zij dat kon, dan moesten wij dat ook kunnen. Els eerst en toen ik (ik vond het water best koud!), daarna aan de overkant de voeten laten drogen en schoenen weer aan. Daarna volgde een lange klim die ik op den duur toch wel zwaar vond. Weer dacht ik vaker dat we bijna boven waren en vond ik dat de berg "lang duurde".
Later kwamen we in een heel mooi frisgroen beukenbos met mos op grote keien, erg sprookjesachtig.

We zagen het "Sanctuario della Verna" boven op een rotswand liggen waar we onderlangs liepen. Door de ijzeren poort en via een steile keienweg omhoog bereikten we het klooster (uit de 14e eeuw) voor onze overnachting op ongeveer 1200m hoogte. Volgens de legende zou Franciscus in de zomer van 1224 de stigmata, de wonden van Jezus, hebben ontvangen in een grot.

We lagen op een slaapzaal, de douche was nogal aan de koude kant!
Het avondeten bestond uit bonensoep, sperzieboontjes en cordon bleu. We hadden niet doorgegeven dat we vegetarisch waren! Er was voor ieder een klein flesje Montepulciano wijn en water. Ook stond er een schaaltje met fruit.

Afstand: 16,5km
Stijgen: 1140m
Dalen: ongeveer 900m

In dit klooster heb ik ook overnacht tijdens de pelgrimstocht met Mattie Jeukends. Het is prachtig daar!

Anne-Marie 2024-04-29 21:23:08

Erg mooi. Wat een mooie tocht en klooster. Ook fijn dat jullie mooi wandelweer hebben. Hier is het nu ook mooi weer.

Marjo 2024-04-30 10:10:38

Hey Dorothee en Els, Na jullie eerste “hoogtepunt” toch nog even een klein “dieptepunt”, nl geen water bij het opstaan! Maar de wandeling ziet er schitterend uit: heerlijke temperatuur en mooie natuur! Foto’s geven een leuke indruk! Succes verder en ben benieuwd naar jullie volgende verslag! Veel groetjes uit Velp, Tom.