Afscheid van de Alpen

Italië, Ivrea

We waren toch niet de enigen in de foresteria; er bleek na ons nog een Nederlandse jongen te zijn gekomen. We zagen hem bij de pizzeria die avond. Hij was met de fiets thuis vertrokken uit Heerenveen en pas 10 dagen onderweg. Hij fietste 120 km per dag, alleen die dag had hij "slechts" 80 km gefietst.

Naast de foresteria was een barretje waar we weer cappuccino en een croissantje hadden genomen, daarna op weg, de markeringen volgend, nog even de wijngaarden in omhoog, want deze dag moesten we afscheid nemen van de Alpen. We zaten ongeveer op de grens tussen de Aostavallei en Piemonte, dat "aan de voet van de berg" betekent. De bergen werden duidelijk lager.

We besloten daarna toch laag te blijven, want onze route bleek lager te lopen. Toen kregen we een stuk langs een wat drukkere weg; makkelijker maar niet zo mooi.

We liepen door een paar leuke dorpjes, vaak met oude huisjes, sommige zelfs onbewoond, en aten onderweg bij een meertje onze broodjes. We moesten meteen antimuggenspul smeren, dat belooft wat in de Povlakte met die rijstvelden!
Vóór het meertje maakte de Via Francigena een omweg om het meertje heen, dat wilden wij niet. We gingen terug en kwamen de Fransman die we in Verrès hadden ontmoet tegen. Ik zei dat deze weg niet goed was en hij liep een stukje met ons mee.

We kwamen om 3 uur ongeveer, na 20 km gelopen te hebben, in Ivrea aan, best een grote stad met gezellige terrasjes en mooie gebouwen. We hadden een onderkomen in een hostel waar kanoërs bezig waren om te trainen voor een wereldconcours. Ze moesten over wild water door poortjes. Vanuit het raam van de kamer kon je ze bezig zien; best eng!
In het hostel kwamen we de twee Italiaanse mannen en Italiaanse vrouw weer tegen die we in Verrès hadden gezien. De vrouw lag op onze kamer.

We bekeken het stadje en gingen op zoek naar de toeristeninfo, deze was helaas om 17 uur gesloten. Toen gingen we maar op een terras zitten; we moesten nog pindatten.

We liepen wat rond om een niet te duur restaurantje te vinden, we moeten namelijk toch wel vaak uit eten. Wie zagen we opeens op een terras zitten? De Fransman Jacky! (Zo heet hij echt). Moederziel alleen zat hij daar en nodigde ons uit om een drankje te drinken. Ik schatte hem in de 60, hij was al 2 keer via verschillende routes naar Santiago de Compostella gelopen. Hij had vaker moeite met de route te vinden en ook met overnachtingen had hij moeite. Dat was volgens hem bij de route naar Compostella gemakkelijker. Wij hadden laatst ook moeite met die overnachtingen; ze zaten vol of namen niet op, of het nummer klopte niet maar wij hadden 3 gidsen met adressen. De laatste twee keer werden we zelfs verder geholpen door het hostel waar we zaten; zij stelden iets voor en belden zelfs voor ons. Deze avond had ik zelfs in het Italiaans een overnachting geregeld voor twee dagen later omdat de mevrouw het Frans niet begreep. Ik was trots op mezelf!

De Fransman wilde mij wel zijn nummer geven zodat ik hem kon smssen of bellen als we geen overnachting zouden kunnen vinden of om te vragen waar hij zou zijn. Waarschijnlijk zou hij namelijk vóór op ons komen te liggen. Graag zou hij met ons in Rome het glas willen heffen; wie weet! Hij zei ook dat hij niet mijn nummer wilde hebben, hij wilde los zijn van alles: geen nieuws, geen weerbericht......

Hoi Dorothee en Els, Jullie zijn dus al door de Alpen heen; ik had gedacht dat dat nog dagen zou duren................... Een enorme tegenstelling als jullie zo dadelijk door de Po-vlakte gaan! Neem maar veel drinken mee, en.........muggenolie!! Nu dus weer een grotere stad, Ivrea. Ik hoop dat jullie daar lekker hebben gegeten en toch niet zo duur! Succes met de volgende etappe en groetjes uit Velp! Tom.