Terug naar de bergen

Georgië, Mestia

Deze dag regende het nogal. In Kubaisi was het nog wel warm, maar in Mestia, dat op 1500m lag, was het best fris. Fleecetrui aan!

Het was deze zondag weer een lange rit naar het noordwesten. Onderweg stopten we in Zugdidi, we bezochten er een historisch museum; Dadiani Palace uit de 17de eeuw, een neogotisch paleis van de hertogenfamilie Dadiani. Er waren archeologische vondsten te zien en een dodenmasker van Napoleon Bonaparte. Via een huwelijk waren deze twee families met elkaar verbonden.
Er waren persoonlijke bezittingen te zien van de Dadiani's, o.a. een kast vol muziekpartituren, boeken en schilderijen.
Na deze bezichtiging lunchten we in Zugdidi.

Na Zugdidi kregen we een mooie rit de bergen in. We stopten bij een mooie waterval en bij de rivier Enguri. We reden ook langs een groot stuwmeer. De natuur was prachtig daar. Hier en daar was de weg slecht. Ik zag drie maal een auto aan de kant waar een wiel vervangen moest worden.

In Mestia, waar ons guesthouse zich bevond, bezochten we eerst nog het museum voor Geschiedenis en Etnografie. Het beschikte over een rijke collectie Georgische kerkschatten, o.a. oude boeken met de vier evangelies. Het oudste boek was uit 897.

Mestia ligt in de bergregio Svanetië, in het noordwesten. Dit gebied staat ook op de Wereldgoederflijst van UNESCO. Het ligt geïsoleerd en het volk schijnt er een eigen taal en bijzondere tradities te hebben. De vele hoge stenen verdedigingstorens hielden vreemde overheersers buiten de deur, maar ze beschermden de mensen ook tegen lawines. In Svanetië liggen nog een kleine 2000 verdedigingstorens, de oudste stamt uit de negende eeuw. Ze liggen midden in de dorpen.
In Mestia begint het toerisme op te komen, de autoriteiten willen van Mestia een belangrijk skicentrum maken. Wel jammer van de ene kant maar goed voor hun inkomsten.

Het guesthouse zag er leuk uit. Airco hadden we hier niet nodig, was er ook niet. Om zeven uur aten we in een soort huiskamer waar een tv hing voor de voetbalfinale Frankrijk-Kroatië (4-2). Ook hier begonnen we de maaltijd met een flinke kom groentesoep met rijst erin. Verder gevulde paprika's, deeg met vlees erin, salades, kaas, tomaat en komkommer, gebakken aardappelschijfjes en stukken meloen na. Er lagen ook altijd stukken brood. De Georgiërs zetten overigens alles klaar op tafel, dus als we soep aten, stond de rest ook al klaar, het vlees brachten ze soms iets later.
Dit keer geen wijn bij het eten maar pruimensap, ook lekker.
Na het eten dronken we nog een glaasje wijn, zelfgemaakt door de mensen van het guesthouse waarschijnlijk. Omdat ik het nogal zuur vond, deed ik er wat pruimensap bij.

Het eten op de tafel ziet er lekker uit, lijkt me heerlijk steeds echt inlands voedsel te krijgen i.p.v. toeristenkost!

Danielle 2018-07-16 07:43:39

De waterval doet me denken aan de "la vache qui pisse"😀 Veel plezier!