Prachtige fresco's in Anagni

Italië, Anagni

Na een ontbijt in een bar tegenover de B&B vertrokken we om 10 over 8 naar Anagni. Kilometers liepen we over dezelfde asfaltweg, maar deze was rustig op deze vroege ochtend Tweede Paasdag. Het was bewolkt met een flets zonnetje en we hadden mooi uitzicht op de Apennijnen. Onderweg zagen we langs de weg een dode das liggen, arm beest!

Tijdens onze cappuccino wilde een vrouw met ons praten, maar ze sprak alleen Italiaans, dat was moeilijk te verstaan, ze sprak te snel. Ik heb haar wel het een en ander verteld, daarna ben ik naar de wc gevlucht want ik vond het maar vermoeiend.

Om ongeveer half één waren we in Anagni, een leuk, oud plaatsje dat tegen een heuvel aan ligt. Wij moesten een stuk klimmen op het laatst want daar lag het klooster waar we zouden overnachten, op 449m hoogte volgens het boekje van Ben. Eindelijk kregen we weer een stempel in onze pelgrimspas! We kregen ieder een eigen kamertje met douche en wc. Er was een kamer waar we ons brood hebben gegeten en daarna namen we een warme douche.

We liepen het oude stadje in, het was rustig en bijna alles was gesloten. Het stadje heeft kleine steegjes met trapjes en doorkijkjes. Op een plein dronken we binnen een cappuccino, het was te koud buiten; 16 graden en geen zon, af en toe een paar druppels regen.
Daarna bezochten we de kathedraal Santa Maria Annunziata uit de 12de eeuw met bijbehorend museum. De fresco's uit de 13de eeuw in de crypte waren erg mooi.

Toen we naar buiten gingen, regende het. Gauw een barretje in, tijd voor een aperitiefje! Daarna zochten we (alhoewel we voor Italiaanse begrippen vroeg waren) een restaurantje. We kregen de kaart, maar de ober kwam vertellen wat hij had. Waarom kregen we dan de menukaart? Misschien waren we te vroeg. Het eten was lekker maar niet echt warm, de wijn was lekker. Na afloop wilde Els een cappuccino en ik een espresso met melk (caffè macchiato) maar er was geen melk. Vreemd. Buiten waaide het en het was fris, gauw het klooster in!

Afstand: 19km
Overnachting: Congregazione Suore Cistercensi della Carità

Hoi Dorothee en Els, Gezien jullie verhalen en foto’s is het wat frisser geworden en af en toe een beetje regen! Maar toch prima wandelweer, lijkt me. Lekker luxe, ieder een eigen kamertje en het ziet er prima uit op de foto!! Anagni lijkt me een leukere plaats dan jullie vorige. Rust maar goed uit en succes bij de volgende etappe! Groetjes uit Velp, hier was het vandaag 25 graden!! Tom.

Tom Posno 2019-04-22 22:21:41

Nou dames, de cappuccino smaakt weer goed volgens mij? Er zullen er nog veel gedronken worden de komende dagen 😃 Veel wandelplezier nog!