En daar was hij dan, Guus!

Frankrijk, Brienne-le-Château

Vanmorgen lichte regen, ik ben tegen half 9 vertrokken alhoewel ik al om 7 uur op was. Eerst ontbeten, daarna die slaapzak en dat laken in die hoesjes proberen te proppen, dat is niet zo gemakkelijk! Een praktisch probleempje: hoe krijg je de poncho in je eentje over de rugzak? Niet dus, hij blijft boven de rugzak hangen. Maar goed dat ik mijn kleren in een plastic zak heb zitten!

Het eerste stuk was nog Romeinse weg, ik heb 3 reeën, konijnen en een haas gezien. Mooi! Ze waren helaas te ver weg of te snel om te fotograferen.

Op een derde, na ongeveer 9 km heb ik gepauzeerd. Een man stapte uit zijn tractor en kwam mij vragen of ik de weg zocht. Hij wilde al helpen, aardig. Het kerkje heb ik ook nog even bekeken, een vrouw heeft het voor me open gemaakt. Ze vroeg of ik niet bang was om alleen te lopen. Nee, bang ben ik nog niet geweest, ik heb ook voornamelijk op open paden gelopen.

Op tweederde van de route was een bar (2 dagen geen bar gezien), dus daar heb ik warm brood met gruyère gegeten, koffie en water gedronken. Overigens werd het 's middags best warm, maar alles wat ik uit trek, moet ik meesjouwen. Ik heb nog een korte pauze genomen omdat de rugzak pijn doet aan mijn rechterschouder, daarna was het nog een aantal kilometers over D-wegen. Ik probeer zoveel mogelijk in de berm te lopen omdat dat zachter is voor mijn voeten, bovendien loop ik met stokken, ik heb het idee dat ik dan sneller loop en ik ontzie mijn knieën.

In Brienne moest ik bij het VVV de sleutel van het hostel halen. Ik kwam er Guus tegen, hij was mij net voor met de sleutel halen! Hij had een stuk gelift.
Het hostel is een vrijstaand huis met beneden een keukentje (met koelkast) en een kamer met 2 bedden, boven 1 kamer met 4 bedden en een kleine kamer met 1 bed met wastafel (die kamer heb ik genomen) en de wc. Op de tweede verdieping is de badkamer met bad en wastafel. Ik heb lekker gedoucht. 's Avonds hebben we op een terras een biertje gedronken, daarna wat gegeten en wat inkopen gedaan voor morgen. Guus kletst me de oren van de kop, maar ik ben toch blij dat hij ook in dit huis is, anders had ik het wel eng gevonden zo'n vrijstaand huis aan de rand van het stadje!

Brienne is overigens bekend vanwege Napoleon; hij heeft er een opleiding aan de Militaire Academie gevolgd en de 12e eeuwse Sint Petrus en Paulus kerk is in de 2de helft van de 19de eeuw met zijn fondsen gerestaureerd. Ook heeft hij hier de Eerste Communie ontvangen.

Gaaf dat je toch op avontuur bent gegaan en heel leuk om zo mee te lezen! Zet 'em op!