Manhattan

Italië, Monteoliveto

Deze morgen vertrokken we pas tegen 9 uur, na een goed ontbijt in het appartement. De etappe naar San Gimignano was niet zo ver; ongeveer 16 kilometer. Het weer was geweldig, zonnig, lekker warm, een graad of 20. Weer liepen we over onverharde paden met mooie uitzichten over Toscane. We zagen veel cipressen, olijfboomgaarden en we kwamen langs de Chianti wijngaarden. Na 7 kilometer vonden we een mooi terras bij een hotel waar we ook een stempel kregen. Twee Duitse pelgrims die we al eerder tegen waren gekomen zaten om half 12 al met 0,66 liter bierflessen op het terras, we zagen hen later ook in San Gimignano.

Na het terras kwamen we langs een trapje bij een kleine kerk waar allemaal grote beelden stonden van een Kerstgroep. Toen we het trapje af gingen, kwamen we bij een grot waar een mooie Kerststal stond. Bij de kerk, het heiligdom van Pancole, stond een verhaal over Maria die verschenen was aan een doofstom meisje dat verdrietig was om de armoede die er thuis was. Maria zorgde ervoor dat het meisje weer kon spreken en horen en haar ouders en familie die arm waren, kregen genoeg brood, olie en wijn. In de kerk was een mooie fresco uit 1500 van de verschijning. Toen ik naar binnen ging, zaten er twee mensen te bidden waaronder één geestelijke. Ik voelde dat hij het niet prettig vond dat er mensen binnenkwamen, dus had ik geen foto van de fresco kunnen maken.

We kwamen na één uur ongeveer aan in San Gimignano dat op ongeveer 300 meter hoogte ligt. We liepen door de stadspoort en kwamen meteen in de drukte van toeristen. San Gimignano bestond al uit de tijd van de Etrusken. Door de pest rond 1400 werd de stad een verlaten plek, veel gebouwen werden ruïnes. Van de 72 torens zijn er nu nog maar 13 over. Het stadje wordt ook wel het "Manhattan van Toscane" genoemd. San Gimignano staat op de Wereld Erfgoed Lijst.

We gingen meteen binnen de stadsmuur eten en liepen daarna het centrum in. Angelique wist een beroemde ijssalon via een collega. Er stond een hele rij, maar toch kochten we daar ook een ijs.
Toen we het stadje aan de andere kant door weer een stadspoort verlieten, waren we alweer gauw uit de drukte en liepen we weer in stilte. Na ongeveer 3 kilometer kwamen we bij de camping waar we een 6-persoons mobilhome met terras hadden.

Prachtig: die kerstgroep en het vergezicht! De rest ook overigens.

danielle 2017-09-21 09:44:33

Zo'n dertig jaar geleden was San Gimignano voor vrome, veelal wat oudere Limburgse dames een populair pelgrimsoord als ik me goed herinner. Daar gingen geregeld bussen naar toe. Zo te lezen is men er niet in geslaagd er een nieuw Lourdes van te maken, want jullie reppen nergens over pelgrims.

Jo Haesen 2017-09-21 10:31:35

Ha Dorothee en Els, Een van de voordelen van een voettocht zoals jullie dat doen is, dat je in plaatsen komt waar je met een autotocht niet snel komt! Eigenlijk best jammer, want veel plaatsen zijn beslist de moeite waard! Zo ook "Manhattan"! Toch een toeristenplaats als ik het zo lees. In ieder geval met lekker Italiaans ijs!! Succes morgen! Veel groetjes uit Velp, Tom.