Over de Via Appia Antica

Italië, Marino

Het ontbijt vanochtend was in een barretje; inbegrepen in de prijs van de overnachting. We kregen (typisch italiaans) een croissant, een cappuccino en jus d'orange.
We vertrokken vroeg, rond 8 uur. De route ging vanaf de Sint Pieter naar de Engelenburcht. Daarna liepen we door Trastevere verder over de Campo dei Fiori, vervolgens langs het Forum Romanum en het Colosseum waar we de route even kwijt waren. We kwamen voorbij de Termi di Caracalla. We liepen door de Porta San Sebastiano en kwamen toen op de Via Appia Antica, één van de belangrijkste oude Romeinse wegen die vanaf 312 v.Chr. werd aangelegd. Deze oude weg liep helemaal door tot Brindisi in het zuid-oosten van Italië. We passeerden de Chiesa dei Domine Quo Vadis waar we een afdruk zagen van de voeten van Jezus.

Het eerste gedeelte van de Via Appia was tamelijk druk. Soms was er nauwelijks ruimte voor voetgangers.
Bij de basiliek San Sebastiano hebben we gepauzeerd met cappuccino. Het was 11 uur, zonnig en 19 graden, heerlijk weer!

Toen ik thuis vertrok, woog de rugzak met inhoud 7 kilo, dat viel me heel erg mee omdat de lege rugzak al ongeveer 2 kilo woog. Maar met 2 flesjes water erbij, degelijk brood en extra kleren die ik onderweg uitdeed en dus ook in de rugzak moesten, zal hij toch misschien ongeveer 9 kilo hebben gewogen. Het was weer even wennen! Toen ik dus net de rugzak af had gedaan en twee cappuccino's ging halen, leek het wel of ik omhoog getrokken werd, alsof ik in de ruimte was waar geen of weinig zwaartekracht was!

Verder op de Via Appia Antica zagen we authentieke resten van de oude Romeinse weg. Links en rechts langs de weg lagen allerlei grafmonumenten, het was namelijk verboden om de lijken binnen de stadsmuren te begraven.

Om 3 uur waren we in Santa Maria delle Mole. Op een terras vlakbij het station dronken we weer een cappuccino. Lekker even de rugzak af! Daarna was het niet ver meer naar ons hotel dat bij Frattochie ligt. We moesten wel een klein stukje langs de drukke Via Appia Nuova.
Het hotel zag er van buiten groot uit, ook de entree was heel ruim, het was een 4-sterren hotel maar de kamer kostte slechts 41,65 inclusief ontbijt. De kamer had 2 tamelijk brede éénpersoonsbedden, maar de badkamer was een beetje vergane glorie.
Frattochie, waar we nu zitten is een klein plaatsje. We hebben er lekker gegeten en gedronken, maar verder stelde het niet veel voor (althans wat wij er vanaf gezien hebben).

Afstand: 26km
Overnachting: Excel Hotel Roma Ciampino

Ha Dorothee en Els, Zoals ze vaak zeggen: de kop is er van af, jullie zijn gestart! Volgens mij zijn de weersomstandigheden ideaal: zon, maar niet te heet! Nog even het evenwicht zoeken met je rugzak, begrijp ik. Foto’s zien er leuk uit, wordt vast een prachtige tocht! Italianen hebben wel een ruime opvatting over een 4sterren-hotel, maar ik hoop dat jullie goed hebben geslapen! Veel succes vandaag met etappe 2! Groetjes uit Velp, Tom.