Wat is het heet!

Frankrijk, Frasne-le-Château

Vannacht heb ik niet zo goed geslapen, het bed was prima maar ik durfde de deur naar de gymzaal niet open te zetten; ik was helemaal alleen in dat gebouw. De meiden hadden nog met zijn zessen daar gegeten en kaarsjes aangestoken. De laatsten gingen om half 11 weg. Ik heb 's avonds even buiten zitten lezen en daarna ben ik op bed gaan liggen. Het werd toch wel benauwd met de deur dicht. Gelukkig hadden ze me wel een sleutel gegeven, want opgesloten zitten vond ik ook niks.

Vanmorgen ben ik om 6 uur opgestaan, het zou namelijk heel warm worden. Ik heb ontbeten, lunch gemaakt en om 10 over 7 ben ik vertrokken. Na het eerste plaatsje was ik dom aan het doen; ik vertrouwde de beschrijving van Ben niet omdat ik dacht dat ik dan niet bij de rivier zou komen. Ik moest namelijk het spoor over, en dan zou dat spoor tussen de rivier en mijn pad liggen. Ik ging toen door een bosje over een overwoekerd pad om te proberen bij de rivier te komen die wat lager lag. Dat ging niet goed met die rugzak als ik me moest bukken. Ik ben toch maar weer terug gegaan naar het pad waar ik eerst op zat. 10 Meter verder bleek er een tunneltje weer terug onder het spoor te zijn, dat stond niet op mijn gps!
Ik kwam op een mooi breed pad uit langs de Saône en een stukje verder zag ik Hans weer. We hebben een stuk samen gelopen. Hij vertelde dat hij op de camping heerlijk in de rivier gezwommen had, daar was ik wel een beetje jaloers op. We hebben ook nog samen gepauzeerd, daarna heb ik hem achter me gelaten, zijn tempo lag lager vanwege een blaar. Overigens heb ik nog steeds pijn aan mijn voet, maar mijn knieën doen het goed dankzij de stokken!

Er was een flink stuk D-weg zonder schaduw, en dat bij meer dan 30 graden, dat was zwaar! In het volgende dorpje stonden 2 picknicktafels in de schaduw, heerlijke pauze!
Het laatste stuk was een smal verhard weggetje door bossen, dat was mooi en met schaduw. Ik kwam tegen 2 uur bij mevrouw Grenier aan, een heel aardige vrouw. Ze heeft allemaal frutseldingetjes in haar huis. Ik kreeg koel water en bier. Een uur later kwam Hans. De kamers zijn hier super! In de tuin heb ik in een ligstoel liggen lezen; dit is het tegenovergestelde van gisteren! Het kost 30 euro, maar daar krijg ik ook avondeten, ontbijt en een lunchpakket voor. De mevrouw heeft ons geholpen met de volgende overnachting; die ligt van de route af. Ze heeft bij de mairie kaarten voor elk van ons uitvergroot gekopiëerd met de route erin getekend, en een stempel gehaald.

Vóór het avondeten om half 8 bood ze ons een zelfgemaakt aperitief aan: vlierbessenbloesemwijn. Daarna zijn we gaan eten: eerst een gemengde salade met brood en daarna ouderwets, degelijke kost met gekookte aardappelen, 2 soorten vlees, prei, worteltjes en koolrabi. Ze vertelde dat ze eerder jaren met haar man in Dijon had gewoond; hij had er een bedrijf en ze hebben veel gereisd. In de 90er jaren zijn ze gescheiden en zij had het huis van haar oma georven. Uiteindelijk heeft ze in Dijon alles opgezegd, dus ook haar baan, en is ze in dat huis gaan wonen. Ze heeft er het een en ander aan laten opknappen, maar ze heeft nu niet veel geld meer, schilderen doet ze zelf, ze krijgt oude meubeltjes en die schuurt en schildert ze wit. Er is geen cv in, wel hier en daar potkachels waar hout in wordt gestookt. In de winter krijgt ze het huis niet warmer dan 18 graden, het is niet goed geïsoleerd en heeft dikke muren die in de winter steenkoud zijn. Daarom gaat ze in januari naar haar ene dochter, en in februari naar haar andere dochter.
Ze is 71 maar nog een heel energieke vrouw die niet stil kan zitten niks doen.
In Ton's blog (collega die naar Rome is gelopen) stond dat ze burgemeester was. Dat heb ik nagevraagd en dat klopte. Ze maakt deze termijn nog af ( dat is nog 4 jaar) en dan vindt ze het welletjes. Op een gegeven moment werd het Frans me te vermoeiend want ik moest onthouden wat ze allemaal vertelde en dat vervolgens vertalen voor Hans, en omgekeerd moest ik van hem ook weer in het Frans vertalen. Bovendien was ik best moe na ongeveer 25 km lopen in de hitte!

Leuke foto Doro, je staat er goed op!