Een lange rit

Georgië, Koetaisi

Deze dag moesten we 355km afleggen. We reden weer terug over de Jarvi pas, een mooie route door de bergen, terug zuidwaarts richting Tbilisi over de Militaire weg. Er lagen weer koeien midden op de weg.
Na een stuk onverhard, slecht weggedeelte hadden we een lekke band, toen moest Mischa, de chauffeur, een achterwiel vervangen. We reden daarna verder naar Gori, de geboorteplaats van Stalin. Daar stond een treinstel waarin hij tien jaar heeft gewoond. Er waren een zestal vertrekken in gemaakt, o.a. de badkamer mer bad en houten deksel vond ik wel apart! Op het terrein lag ook een replica van het geboortehuis van Stalin waar hij vier jaar gewoond heeft. Het was een klein huisje waar zijn vader onder het huis zijn schoenmakerswerkplaats had.
Stalin's ouders wilden dat hij priester werd maar Stalin interesseerde zich meer voor de literatuur, o.a. van Marx en Lenin. In zijn jonge jaren was hij een getalenteerd dichter. Er was ook nog een museum maar daar zijn we niet in geweest.

De rit ging verder naar Uplistiche, waar een oude grotnederzetting ligt. In het eerste millennium voor Christus waren hier al grotwoningen uitgehouwen en rond de vijfde eeuw groeide dit plaatsje uit tot een belangrijk handelscentrum aan de Zijderoute. Door de Mongoolse invasie in de dertiende eeuw en een serie aardbevingen is het plaatsje verwoest. Er waren nog resten te zien van een Romeins theater, verscheidene tempels, wijnkelders, een apotheek en een kerk uit de tiende eeuw.
Het was er erg warm! Overigens was pas een zesde van het complex uitgegraven.
Na afloop aten we katchapuri (deeg met kaas, lijkt een beetje op pizza, puri betekent brood) en dronken we een koel bier.

Onze laatste stop was bij Ubisa, waar een kerkje stond uit de negende eeuw. Er kwam een net getrouwd paartje vandaan. Binnen waren mooie fresco's te zien.

We waren pas om zeven uur bij het hotel. Ik wilde eindelijk mijn koffer eens uitpakken want we zouden er drie nachten blijven, maar er was geen kast!
Met douchen werd de hele badkamer nat en er was een stopcontact, dat vond ik wel wat eng. Het hotel had een mooi, groot balkon met uitzicht op Kutaisi, waar we na het avondeten nog even gezeten hebben met een glaasje rode wijn.

Ik wist niet dat Stalin uit dit gebied afkomstig is! Bijzonder om te zien hoe hij daar heeft gewoond! Zijn jullie als toeristen in dit gebied uitzonderlijk of hebben jullie nog andere ontmoet? Wel prettig om nu op een plek te zijn waar je drie nachten blijft; geeft toch even wat rust! Geniet er van en we houden contact! Groet uit Velp, Tom.