Assisi bereikt!

Italië, Assisi

Na een lekker ontbijt vertrokken we om 9 uur ongeveer voor onze laatste etappe. Het zou maar 14 km zijn. We hadden mooi weer. Onderweg hadden we ergens een glibberig, modderig pad omhoog, dat schoot niet goed op. We kwamen bij een asfaltweg uit en daar troffen we twee duitse vrouwen die volgens hun gids anders waren gelopen vanwege dat pad.

We kregen na een kilometer of tien uitzicht op Assisi en de wegen en paden erna liepen goed. Onderaan Assisi kregen we nog een lange klim over asfaltweg naar het centrum.
We waren gearriveerd bij de Franciscuskerk maar gingen eerst op een muurtje wat eten. Daarna naar de kerk; eerst de benedenkerk, daarna de kloostergang. En uiteindelijk de bovenkerk. Het was erg mooi, met fresco's van Giotto. Foto's maken in de kerk mocht helaas niet maar ik had er toch al één gemaakt. Bjj een kantoortje haalden we een stempel en daarna zochten we ons onderkomen. Dat lag bergop 1,5 km verderop buiten Assisi. Dat lag bergop anderhalve kilometer verderop buiten Assisi. Jammer dat het niet in het oude centrum lag.

Onderweg zagen we dat er een of ander feest was met mensen in middeleeuwse kledij en er was ook middeleeuwse muziek. Hier en daar waren straten afgezet. Gelukkig was het niet zo druk als in Gubbio! Het bleek hier om een lentefeest te gaan.

Nadat we gedoucht hadden, gingen we terug en bezochten we nog de Santa Chiara kerk, probeerden we achter dranghekken nog iets van het feest mee te krijgen en liepen we wat door de straatjes. Assisi is een mooi stadje!

Het einddoel voor deze vakantie is bereikt. Aan het begin (vanaf Stia) zaten steile hellingen die lang duurden naar mijn gevoel. Ook waren er in het begin weleens omgevallen bomen. De etappes erna vielen mee; het was minder steil en als het steil was, duurde het niet zo lang. Wel hebben we daarna enkele modderige paden gehad waardoor het ook wat moeilijker liep.

De volgende dag (donderdag) zullen we naar Rome gaan. We vliegen zondag terug naar huis. Dus nog twee dagen vakantie in Rome!

Afstand: 16,5km
Stijgen: 560m
Dalen: 440m

Geweldig gedaan weer 🙂 Veel plezier in Rome!

Desiree 2024-05-09 09:18:29

Hoi Dorothee en Els, Alweer een wandelreis die jullie kunnen toevoegen aan de inmiddels bonte verzameling ! En van alles meegemaakt: zware etappes, wandelingen die meevielen, en zeker van allerlei soorten weer! En veel gezien, bedankt voor de leuke verhalen over jullie belevenissen en de mooie foto’s die een goede indruk geven van jullie reis! Geniet nog even van Rome en een goede vlucht terug naar Roermond. Veel groetjes uit Velp, Tom.

Tom Posno 2024-05-09 09:28:26

Weer top gedaan. Het was leuk om jullie weer te volgen. Geniet nog even van de laatste paar dagen.

Marja 2024-05-09 09:29:46

Het was leuk om jullie reis te volgen. Voor mij was het alsof ik meeliep zo herkenbaar. Fijne afsluiting in Rome , vediamo a Roermond.

Wil 2024-05-09 09:44:12

Proficiat met het voltooien van jullie pelgrimspad! Fijne dagen nog in Rome en goede terugreis!