Onderdak op het laatste moment

Frankrijk, Etalans

Vanmorgen ben ik om 9 uur vanaf de kathedraal vertrokken. Het was bewolkt en het motregende een beetje. Een nogal grijze dag. Onderweg vroeg een jogster waar ik heen ging en vertelde ze dat ze zelf in etappes naar Compostella had gelopen.

Het eerste stuk naar La Chapelle des Buis was pittig, steil. Bij een bankje heb ik mijn broek afgeritst en nog wat uitgetrokken, ik zweette me kapot door dat klimmen! Helaas door het grijze weer had ik geen mooie uitzichten op de citadel en op Besançon.

Onderweg moest ik over een karrepad met links en rechts een heel dicht bos waar je niet doorheen kon kijken, daar was ik wel even een beetje bang. Ik moest bijna 5 km in dat bos lopen. Misschien ziet het er ook anders uit als de zon schijnt, nu was het de hele dag grijs met af en toe wat motregen, dat maakt zo'n bos er ook niet leuker op.

Bij het eindpunt van deze etappe is niks, eventueel kun je via de mairie bij mensen een plekje in de tuin krijgen als je een tent hebt, maar die heb ik niet. Gisteren had Hans al besloten om 6 km van de volgende route erbij te nemen. Hij had daar iets gereserveerd in de tuin. Die mensen hadden een gîte, maar die was al bezet.
Wat mij betreft, ik had nog geen overnachting geregeld en 2 keer een hotel voor pelgrims in die plaats gebeld maar ik kreeg steeds de voicemail.

Hans zat te pauzeren in het één na laatste dorpje, ik kwam hem daar dus tegen en samen hebben we de laatste 6 km gelopen. Bij het eindpunt bleek het hotel gesloten te zijn; de eigenaren waren op vakantie. Er was verder niks als dat adres van Hans, ik ben met hem meegelopen en gevraagd of er een oplossing voor mij was. "Ja natuurlijk" zei de mevrouw. Ze had een tuinhuisje met een 2persoonsbed, toen hebben we haar maar even duidelijk gemaakt dat we geen stel zijn. Uiteindelijk mocht ik het bed van haar 7-jarig zoontje gebruiken en Hans heeft op de grond ernaast met zijn matje gelegen. Het was wel even organiseren want het was maar een klein kamertje.

's Avonds hebben we met die mensen en hun 4 kinderen aan tafel gezeten, lekker gegeten met Côtes du Rhône erbij. We kregen kaas na en toen nog fruit.