De Apennijnen

Italië, Medesano

Deze nacht had ik niet zo goed geslapen, het bed lag niet zo heel lekker en het kussen was te dik. Over het algemeen was ik wel tevreden over de bedden tot nu toe.

We liepen deze morgen Fidenza uit en kwamen alweer Hans en Richard tegen; zij hadden in een hotel overnacht. Ze liepen deze dag ergens anders naartoe, in een plaatsje van de route af. Ze gingen ook een andere route lopen dan wij. Het was de vraag of we hen weer zouden zien.

We liepen deze dag de Apennijnen in, we hadden mooie vergezichten. Het stijgen en dalen ging geleidelijk en we hadden afwisselend onverharde paden en smalle asfaltweggetjes. We zagen de eerste olijfbomen. Onderweg gingen we in een dorpje koffiedrinken. De barman Oliviero kwam meteen met een groot boek en een stempel. In het boek moesten we onze namen schrijven en waar we vandaan kwamen en waar we naartoe liepen. Later kwam hij met een Nederlands boek van een stel dat naar Jerusalem was gelopen. Hij liet een foto in het boek zien waar hij met het stel op stond. Hij was heel trots. Els vroeg meteen of hij met ons ook op de foto wilde. We hebben een selfie gemaakt.
Ik vroeg hem of er een bakker was; die was er, maar een kilometer de verkeerde kant uit. Hij vroeg of we brood wilden hebben. Ik zei natuurlijk "ja" en dacht "wat een aardige man!" Hij wilde er toch 1,25 euro voor hebben en het brood was droog en volgens ons oud. Hij kwam ons wel uitbundig uitzwaaien toen we verder gingen: "buon camino!"

We kwamen rond 3 uur aan in Medesano en we hadden 22 km gelopen. We moesten een formulier invullen (dat moesten we vaker) en kregen een stempel in onze "credenziale" (pelgrimspas). Daarna kregen we op de tweede verdieping een kamer toegewezen met twee bedden en een stapelbed. Het eerste bed was in beslag genomen door een jongen met de fiets die alweer weg was. Toen we naar de winkel gingen zagen we twee pelgrims. Els riep al "buon camino!" Het bleek een Vlaams stel te zijn, zij liepen nog een stuk verder terwijl wij al fris gedoucht hadden.

Medesano was een klein plaatsje, het stelde niet zoveel voor; een modern gemeentehuis, een monument voor de gevallenen en een kerk met een heel lange toren. Op het terras zaten we lekker, afgezien van de vliegen.

We wilden 's avonds wat eten. Een pizzeria was gesloten, de andere pizzeria was geloof ik een bar geworden. Uiteindelijk hebben we bij een soort afhaalpizzeria buiten gegeten.

Hoi Dorothée en Els, leuk om dagelijks je verslagen te lezen Dorothée, dat je dat na een dag lopen toch maar weer iedere keer doet. Zo te lezen verloopt het allemaal voorspoedig. Een week geleden zijn we uit Italie terug gekomen van vakantie via de Sint Bernhardpas. Toen we daar stonden moest ik aan jullie denken, wetende dat jullie daar nog niet zo heel lang geleden liepen. Ik wens jullie nog een Buon Camino.

Marja 2017-09-05 22:17:21

Hallo Dorothee en Els, ik vind het leuk om jullie belevenissen te volgen. Iedere dag weer, met die zware rugzak, zoveel kilometers lopen, pfff....ik moet er echt niet aan denken. Knap hoor! Veel wandelplezier verder en toi...toi....toi dames!

Marij 2017-09-05 22:24:24

Hoi Dorothee en Els, Ben het helemaal eens met Marja: ik vind het knap van je, Dorothee, dat je na een flinke wandeling met bepakking, iedere dag de moed en energie hebt om een reisverslag voor ons te schrijven! Heel erg bedankt!! Nieuwe bergen dienen zich aan: jullie zijn vandaag begonnen aan de Apua! Weer valt me op dat een lekkere pizza eten nog niet altijd eenvoudig is, terwijl Italië toch pizzeria's te over moet hebben! Maar.........toch nog gelukt, lees ik! Ik ben net terug uit Roermond van de koorrepetitie en dacht: nog even een reactie schrijven! Succes bij jullie volgende etappe! Groetjes uit Velp, Tom.