Mooie vergezichten

Zweden, Jokkmokk

Ik waste me die morgen uit een kom op mijn kamertje en ik vertrok om 7
40 uur. Het was 10 graden maar het waaide niet. Droog, bewolkt.
Het eerste stuk was weer zo'n stenig, ongelijk pad zoals de dag ervoor. Het ging omhoog door het bos met veel berkenbomen en muggen. Ik was blij met mijn hoofdnetje.
Boven de boomgrens was het afgelopen met de muggen, het netje kon af. Er waren mooie uitzichten op besneeuwde bergen en meren. Prachtig! Af en toe liet de zon zich even zien.
Volgens mijn gps zat ik op 800 zoveel meter.

Voordat ik afdaalde, zag ik een groot bos voor me, het leek wel oneindig! Even later liep ik door dat oneindige bos en de muggen waren er ook weer.

Om half 4 was ik bij de steiger, de witte vlag moest gehesen worden en dan zouden we (inmiddels waren er nog wat mensen gekomen) om kwart over 5 gehaald worden. Ik zag twee Zweden klungelig met een roeiboot bezig, ze kregen instructies van een Amerikaanse. Volgens haar zaten ze verkeerd om in de boot. Was wel grappig om te zien! Ze moesten 3 km roeien.
Het begon te regenen en ik kreeg het koud. Op de boot een warm zwemvest aan! We haalden het Zweedse stel in en waren al snel aan de overkant (ongeveer 25 euro). Toen was het nog maar 1 km lopen.

Aktse bestond uit een receptie met winkeltje en een paar hutten. Er was ook een sauna, gratis voor diegenen die een bed hadden geboekt. Ik had het zo koud en tussen 6 en 7 zou het vrouwenuurtje zijn in de sauna. In mijn hut was het lekker warm, een Duitser had de kachel aangestoken. Ik deelde het slaapkamertje met een Zwitsers meisje. Snel wat spullen voor de sauna gepakt en gegaan, lekker warm! Daarna buiten met ijskoud water in een open douche me afgespoeld.

's Avonds uit een Adventure zak gegeten en nog wat met de twee anderen gekletst. Om 10 uur ging ik al slapen.

Pårte 500 m
Aktse 570 m
Afstand 19,1 km
Boot 3 km

Hoi Dorothee, Lijkt me een mooi (wandel)gebied, als ik je foto’s zie! Gelukkig hield je het tijdens het lopen droog. Hopelijk heb je goede muggenolie/spray bij je; lijkt me beslist noodzakelijk! Succes morgen en we houden contact! Groet uit Velp, Tom.