Weer verder door de regen

Zwitserland, Saint-Maurice

Vanmorgen zaten we aan het ontbijt met een Spaans stel uit Madrid, zij begonnen vandaag met de route en zouden hem tot Siena lopen. Zij kwamen van de Spaanse hitte naar dit regenachtige weer. Ik denk dat het niet warmer dan 18 graden was vandaag.

We vertrokken pas tegen 10 uur; we hoefden niet zo ver en het was vies weer. Hup, de poncho's weer aan!
De route ging aan het begin af en toe steil de wijngaarden in. In het volgende dorpje hebben we bij een bakker brood gehaald voor onderweg. Daarna hadden we even moeite met de route vinden. Een man wilde ons helpen en bracht ons weer op de route om vervolgens een verkeerde aanwijzing te geven die wij vol vertrouwen volgden maar toch verkeerd bleek te zijn. Dankzij mijn gps en Maps.me van Els kwamen we weer op de route. Die dingen zijn erg handig, we hoeven nooit onderweg het boekje te lezen, als we fout zitten, vinden we vrij snel de route terug. Vaak begint mijn gps ook te piepen als we fout lopen.

Onderweg bij een grote wijnproeverij hebben we koffie gedronken. De man was erg aardig en het was er lekker warm en droog. We kregen ook nog focacciabrood, lekker!

Het bleef maar regenen, soms zachtjes, dan weer harder. Op een gegeven moment hebben we de markering gevolgd maar die bleek anders te gaan dan de route op onze apparaten. We liepen best lang naar het westen terwijl we naar het zuiden moesten en het begon ook weer harder te regenen. Onder een afdakje hebben we even staan schuilen en nog eens goed gekeken op Maps.me of het allemaal klopte. Het klopte inderdaad en we hebben de markering verder gevolgd. We kregen een lang stuk langs de Rhône met flinke regen. Ik kreeg koude handen. Bij een camping ongeveer 3 km vóór Saint Maurice, ons eindpunt, hebben we een tijd binnen gezeten. Het was een Oosters restaurantje/café waar ik mijn handen gewarmd heb aan een heerlijke kruidenthee!

Iets na vieren kwamen we bij de abdij in Saint Maurice aan. Deze abdij is uit de 6de eeuw. Vroegen baden de monniken afgewisseld de hele dag, tegenwoordig worden er elke dag nog een aantal missen opgedragen. In het Westen worden in deze abdij nog de meeste missen opgedragen per dag.

We waren te vroeg, om 5 uur konden we ons melden. We hebben even de basiliek die naast de abdij lag bezocht. Deze basiliek is uit de 3de eeuw, gesticht door bisschop Theodule. Martelaar Mauritius en zijn leger werden in de 3de eeuw vermoord vanwege hun geloof. Hun overblijfselen liggen in deze kerk.

Om 5 uur werden we ontvangen door iemand in monnikenhabijt. Hij wees ons onze kamer. Het zag er prima uit, aparte keuken met koelkast en mogelijkheid om te koken, een waterkoker, verder 2 wc's en 2 douches, wastafel op onze kamer.
In de keuken hebben we een beetje brood gegeten, we hadden nog niet geluncht.

Wasje gedaan, gerust en 's avonds hebben we een pizza gegeten.

Vandaag hebben we ongeveer 18 km gelopen.

Eens voorbij de Alpen zal de Italiaanse zon jullie extra blij en gelukkig maken. Hou vol!

Jo Haesen 2017-08-11 21:42:28

Prachtige foto`s Doro! Mooie plek om te verblijven! Ik denk ook dat als jullie eenmaal de bergen over zijn het weer beter zal worden! 🙂🌻⛪

anne-maries.reizen 2017-08-11 22:07:14

Wat jammer van die aanhoudende regen; het is op deze manier wel een "echte pelgrimstocht"! Gelukkig hoefden jullie gisteren niet een heel grote afstand, zoals je al zei. Hopelijk is het weer vandaag iets vriendelijker! Heel veel succes en groetjes uit Velp! Tom.