Een natte dag

Italië, Veroli

Vanmorgen toen we opstonden, viel de regen met bakken uit de hemel, ik hoorde zelfs onweer. Eerst maar weer naar een bar voor "ontbijt" (cappuccino met gevulde croissant). De route ging vandaag over asfaltwegen, in het begin dalend want Anagni lag op een heuvel. Asfaltwegen vonden we vanmorgen niet erg, want het was erg nat! We schuilden onderweg in een overdekte tennishal van zeil. Onderweg hadden we een klimmetje naar Ferentino dat op ongeveer 10km lag en waar onze eerste pauze was. Daarna was het vrij vlak totdat we bijna in Veroli waren. We volgden op het laatst een steil paadje omhoog door olijfboomgaarden. Veroli is een oud, middeleeuws stadje met smalle straatjes en trapjes. We hadden even wat moeite met het vinden van het hotel. Onze kamer was "up down"; moesten we nu de trap op of af?

Na ons wasje en douche liepen we Veroli in. We bezochten de basiliek Santa Maria Salome met de heilige trap met op de elfde trede een splinter van het kruis van Jezus (dat heb ik jammer genoeg niet gezien) en de crypte met relikwieën van deze heilige Maria. Zij was getuige bij de kruisiging van Jezus. Ook waren er enkele mooie fresco's te zien.
Daarna zochten we de " borgo"; we dachten dat dat een burcht was maar het betekent dorp, gehucht, geen burcht dus.

We hebben op een terras een wijntje gedronken, er kwam een processie langs. Daarna hebben we een pizzeria gezocht. Lekkere pizza met lekkere wijn uit Umbrië.

Afstand: 28km
Overnachting: Hotel Relais Filonardi

Ha Dorothee en Els, Hopelijk zijn de weersvooruitzichten de komende dagen iets beter. Op de foto’s ziet het er nog redelijk uit. En toch nog 28 km gelopen, hartstikke goed! Ik denk dat na een dergelijke dag de wijn prima smaakt en de pizza ook! Hopelijk is het weer morgen wat opgeknapt! Succes met de volgende ronde! Groetjes uit Velp, Tom.