Over asfaltwegen

Frankrijk, Besançon

Guus ligt inmiddels 3 etappes voor. Eergisteren toen ik met Hans in het bos de weg een beetje kwijt was, waren we iets eerder in dat bos een vrouw tegengekomen die daar haar 2 honden uitliet. We vroegen of we goed liepen richting St. Maurice, ze zei dat het pad nergens naartoe ging, alleen bos en dat er onlangs een pelgrim (Guus dus) verdwaald was. Hij heeft toen een lift gekregen naar de eindetappe. Daar aangekomen bleek dat het adres dat hij gebeld had 20 km terug lag. Toen is hij maar doorgelopen naar Besançon waar hij het laatste stuk ook een lift heeft gekregen. Toen lag hij dus 2 etappes voor, maar nu heeft hij weer 3 etappes in 2 dagen gedaan! Ik vermoed dat hij weer een lift heeft gekregen.

Vanmorgen hebben we om 7 uur buiten ontbeten, wat was het nog fris; ik kreeg kippenvel! We moesten onze eigen route van de Michelinkaart lopen en we hadden ons voorbereid op meer dan 30 km hete, schaduwloze D-wegen. Het begon op een klein, mooi C-weggetje en de temperatuur was nog even lekker. Onderweg konden we bij een slager fruit kopen en Hans nog een broodje.
Daarna kregen we een D-weg, maar omdat het zaterdag was, viel het mee met de drukte. Hij was ook niet heet, want het was bewolkt. Wat ik minder leuk vond, was het onweer dat naderde. Ik ging steeds harder lopen en liet Hans achter me. Bij het volgend dorp heb ik op hem gewacht. We hadden daar een bushokje gevonden om net op tijd te schuilen en te eten. De regen hield helaas niet op, dan maar de poncho aan.

Voor Besançon klaarde het op en we hadden een kleine, rustige weg gevonden. Het duurde toch lang voordat we echt in de stad kwamen, we kregen allerlei voorstadjes en hebben nog maar een keer in een bushokje gepauzeerd. Door die alsfaltwegen gaan mijn voeten pijn doen en de rugzak begint op een gegeven moment ook te irriteren.
Op het laatst hoefden we alleen maar naar beneden te lopen, het mooie, oude centrum ligt in een lus van de Doubs.
Op een terras hebben we een biertje gedronken, met afrekenen werd ik bijna voor 10 euro extra opgelicht (of was het een vergissing van die jongen?), maar ik was helder van geest gelukkig!

Bij het VVV hebben we inlichtingen gevraagd; ik over de bussen naar de jeugdherberg en Hans over zijn onderkomen bij de Franciscanen. De busverbinding tussen jeugdherberg en centrum is prima. In de jeugdherberg heb ik een eigen klein, wit kamertje met douche en wc en een klein koelkastje. 's Morgens krijg ik ontbijt. Dit kost 29 euro per nacht.
Ik heb mijn kleren eens lekker uit de plastic zak gehaald en in de kast gelegd/gehangen, heerlijk! Na de douche ben ik met de bus terug de stad ingegaan en heb ik in een pizzeria in de kelder gegeten.

Uiteindelijk heb ik ongeveer 23 km gelopen.