Rijstvelden in de Povlakte

Italië, San Germano Vercellese

Voor het eerst kregen we deze morgen buiten ontbijt, gelukkig waren er 's morgens geen muggen! Toen we vertrokken wees de echtgenoot van de mevrouw ons de andere kant op dan waar onze route eigenlijk ging. Hij had de Via Francigena op de app "Slow ways" gezet en die ging soms anders. Zoals ik al eerder vermeldde, er schijnen verschillende VF-routes te zijn en ook deze was gemarkeerd en ging vaak over veldwegen. Achteraf gezien ging mijn route op de gps hetzelfde, alleen het eerste stuk niet.

We hadden de Povlakte bereikt; er waren geen bergen meer. Het leek net Nederland, maar dan met kiwiplantages en rijstvelden. Met 31 graden was het erg warm in de zon. Om 12 uur bereikten we het plaatsje Santhia na 15 km en namen we pauze op een terras en later op een bankje.

Vlak vóór Santhia waren er veel rijstvelden, tot San Germano Vercellese, ons einddoel van vandaag. Onderweg bij een boerderij stond een picknickbank en een bak met vers stromend water en twee glazen. Er stond een bord bij "Oase voor de pelgrim".We zagen ook volgens Els enkele koereigers, dat zijn kleine, witte reigers.

We hadden vandaag meer veldweggetjes, minder asfalt, alles vlak en weinig schaduw. Af en toe een lekker briesje. Om de hitte van de zon te weerstaan, dacht ik regelmatig aan het koude zwembad in Châtillon, of aan de 8 graden toen we van de Bernardpas vertrokken.
Af en toe vond ik de route saai, ik was dan ook verwend door het mooie landschap in de Alpen.

We kwamen om half 4 aan in San Germano Vercellese na 23 km. Het plaatsje was in de 11de eeuw al genoemd naar bisschop Germano. Het was er tamelijk uitgestorven, het verbaasde me dat er zo'n grote kerk was. Toch zijn er bijna 2000 inwoners (dat viel me nog mee).

Toen we om 5 uur op pad gingen, zagen we geen enkele winkel die open was. Misschien bestonden die winkeltjes wel niet meer. Op een terras dronken we een groot bier want het was nog steeds erg warm. Ik werd er gek van de steekvliegen! Gelukkig konden we binnen zitten waar het wat aangenamer was.

's Avonds aten we in dezelfde bar/pizzeria een lekkere pizza en een fris wijntje voor weinig geld. Iets na tienen ging ik slapen.

Dames, jullie leveren wel iedere dag een top prestatie zeg! Ik doe het jullie niet na.....Fijn weekend!

Marij 2017-08-25 23:43:53

Hoi Dorothee en Els, Ja, ja, de Po-vlakte is berucht om de hitte; zelf ben ik er een paar keer in de zomer met de auto doorheen gegaan, en dat vond ik al al warm!! Toch gaat het jullie tot nog toe allemaal prima af! Neem op tijd je rust, maar jullie planning iedere dag is prima, en hou je waterhuishouding inde gaten. Hopelijk was jullie slaapvertrek op jullie adres een beetje koel! Succes bij de etappe van vandaag! Groetjes uit Velp, Tom.