Een lange rij

Italië, Florence

Na een kop koffie op de kamer en een barretje met cappu en een croissant liepen we naar de kathedraal: de Santa Maria del Fiore. We wilden daar een stempel halen en natuurlijk binnen kijken. We stonden om 11 uur in een lange rij. Gelukkig scheen de zon en was het aangenaam. Om half één waren we pas binnen! De koepel met het "Laatste Oordeel" was erg mooi en de vierentwintiguursklok boven de deur was ook wel apart. Vierentwintig uur was niet middernacht, maar de tijd van de zonsondergang. Verder zagen we de grafkist van Brunelleschi, de bouwer van de koepel. Veel bezienswaardigheden uit de kerk staan echter in het "Museo dell'Opera" vlakbij, dus heel veel te zien was er niet. Beneden had je nog resten van een oudere kerk denk ik, maar daar moest je entree voor betalen en tijdig reserveren. Dat was zowiezo het geval voor bezienswaardigheden in Florence.
In de winkel (ook beneden) wist het meisje achter de balie niet waar we een stempel konden krijgen. We vroegen iemand in de kerk. Hij zei dat we een zij ingang moesten hebben en zo bij de sacristie konden komen. Wel pas na 4 uur. We liepen buiten naar die ingang (geen rij!) en Els vroeg aan iemand of we een stempel konden halen. We mochten naar binnen, het was nog lang niet 4 uur en we kregen een stempel. Hadden we dat allemaal geweten van tevoren dan waren we misschien niet in die rij gaan staan!

Tijd om even ergens een cappu te drinken en even lekker zitten. Daarna liepen we naar de Piazzale Michelangelo voor een mooi uitzicht op Florence. Op de weg ernaartoe liepen we over de Piazza Santa Croce met allemaal kraampjes waaronder één met heel veel kruiden. Het rook lekker! Op de terugweg pauzeerden we in de rozentuin met een temperatuur van 17 graden en een lekker zonnetje.

We liepen richting de Ponte Vecchio, maakten foto's en aten pasta met salade. Het smaakte goed. Toen nog enkele foto's tijdens "het blauwe uurtje" gemaakt en daarna weer terug naar onze kamer.