Tot ziens Langres!

Frankrijk, Les Archots

Vanmorgen heb ik eerst Langres bezichtigd na een lekker kopje koffie met gekocht ontbijt. Ik had een plattegrond met alle bezienswaardigheden. Langres ligt op 474 m hoogte en is helemaal ommuurd met verschillende toegangspoorten uit de 17de eeuw. Er is zelfs nog een Romeinse boog uit de eerste eeuw voor Christus in de stadsmuur! Je kunt die muur helemaal volgen te voet, dat heb ik voor de helft gedaan; het stadje is niet erg groot.

Eerst ben ik in de kathedraal geweest, die was mooi van binnen. Ik zag ook iets ophangen over het pelgrimsonderkomen dat 8 euro zou kosten. De abt heeft mij 10 euro gevraagd, nu zal hij moeten biechten!

In Langres is van alles te zien, er zijn ook nog panden uit de Renaissance. Op het pleintje waar ik gisteren bier heb gedronken, staat een standbeeld van Diderot, beroemd schrijver en filosoof. Er hing een bord om zijn nek: "te koop".

Om 20 over 11 ben ik vertrokken; ik hoefde maar 16,5 km te lopen vandaag, en ik zou maar een keer bergop hoeven, de rest was veel dalen. De route ging vaak langs rustige, voornamelijk verharde wegen met akkers en weinig schaduw. Het was vanmiddag 33 graden! Gelukkig had ik dit keer 2 flesjes water. Mijn rechtervoet deed een beetje pijn bij elke stap die ik zette, gisteren geforceerd denk ik, gaat wel weer over. Ik heb baat bij de stokken.

Op bijna de helft van de route heb ik mijn lunch klaargemaakt (een half bruin stokbrood met smeerkaas en tomaat en een appel) en water. Dorst! Heet! Maar ik zat daar lekker in de schaduw. Overigens lag iets ten zuidwesten van dat plaatsje (Balesmes-sur-Marne) de bron van de Marne. Helaas was er op het kerkhof geen kraan te vinden.

Na mijn pauze van zeker een half uur moest ik omhoog lopen in de volle zon met heel af en toe een beetje schaduw van een paar bomen. Daarna afdalen naar Le Pailly waar het kerkje open was. Ik ben daar naar binnen gegaan, lekker koel! Een andere vrouw kwam binnen om even te bidden en vroeg me daarna of ik pelgrim was. Ze bood me aan om iets fris te drinken bij haar thuis, tegenover de kerk. Aardig van haar. Ze heeft me ook geadviseerd om anders naar Les Archots te lopen, dat zou volgens haar korter zijn en alle pelgrims lopen zo, dus dat heb ik maar gedaan. Ik denk dat ik rond 4 uur bij de gîte was. Een man kwam me al tegemoet. Ik heb een hele mooie kamer met douche en wc, met avondeten en ontbijt. Dit wordt weer eens een dure, en ik heb vanmiddag ook al 2 biertjes van hem gekregen.

Het avondeten was om 8 uur. De tafel was gedekt voor 10 personen en water en rode wijn stond al op tafel. Behalve mijzelf was er een groep uit Metz, familie en vrienden, zij bleven daar een aantal nachten en hadden gisteren Guus al gezien.
Eerst kreeg ik een kir, daarna een vol bord met couscousrijst of zoiets, sla, koude schotel en tomaat. De anderen kregen wat anders. Het was heel veel en ik dacht dat het de hoofdmaaltijd was. Maar nee hoor, daarna kwam steak met spaghetti met kaas erdoor en daarna nog Franse kaasjes waarvan ik er 3 van geprobeerd heb. Die andere mensen kregen een schaal fruit na die ze mij ook voor hielden. Daar heb ik wat van genomen voor morgen. Toen kwam mevrouw me nog een toetje brengen maar dat heb ik afgeslagen. Ik kreeg ook nog koffie. Zeer uitgebreid dus. Ik heb met een paar mensen gepraat, maar op een gegeven moment hadden ze de hele tijd de slappe lach en ging het over onderwerpen die ik niet begreep. Tijd om naar mijn kamer te gaan.