De laatste dag

China, Beijing

De mobiele van één van ons is helaas niet meer boven water gekomen; hij had hem gisteren in de taxi laten liggen. Wat een pech voor hem!

Vanmorgen om 9 uur gingen we eerst met de bus naar "The Tempel of Heaven", gebouwd in 1420. Het was een plaats die door de keizers van de Ming en Qing dynasties gebruikt werd om de hemel te aanbidden en om offers te brengen voor een goede oogst en voor regen. Colin, onze gids, was bij ons. Helaas trok hij maar weinig tijd uit voor dit onderdeel zodat we er vrij snel doorheen moesten. Hij deed dit omdat er nog andere dingen op het programma stonden.
Daarna gingen we met de bus naar het Plein van de Hemelse Vrede waar in de jaren '90 een studentenopstand heeft plaatsgevonden. In de buurt van het plein lag het mausoleum waar het lichaam van Mao ligt.
Aan de overkant lag "De verboden stad" met boven de ingang een grote portretfoto van Mao. Daar kregen we tweeëneenhalf uur de tijd om te kijken. Het was er erg druk, je kon bij de verschillende tempels niet naar binnen, wel naar binnen kijken, maar daar stond iedereen te dringen om een foto te maken. Met 2 anderen ben ik daar ook nog in een klok museum geweest.

Een aantal van onze groep wilde naar de pearl market om kadootjes te kopen; zij zijn op eigen gelegenheid gegaan (met van die brommerkarretjes) en wij hadden onze bus en zijn naar het "Summerpalace" gegaan, waar vroeger de keizer dus in de zomer vertoefde. Het was een groot park met een groot meer waar je ook met kleine bootjes op kon. Aan de rand van het meer stonden lotusbloemen. Ik vond het erg mooi daar. Er waren ook allerlei gebouwtjes en boven op een berg een soort keizerlijke
tempel. Ik ben daar niet geweest.
De lunch hebben we overgeslagen, dus wat chips en koekjes gegeten.

's Avonds zijn we met diegenen die naar het Summerpalace waren geweest in de buurt van het hotel gaan eten in een Koreaans restaurant waar in elke tafel een barbeque gemaakt was. De anderen waren nog niet terug. Je kon van de
kaart van alles bestellen en dat moest je zelf dan barbequen. Verder kon je allerlei groentengerechten bestellen of tofu. Ik hield het dus op vegetarisch.

Er waren in het hotel 2 kamers voor ons met genoeg handdoeken; één vrouwenkamer en één mannenkamer, zodat we ons 's avonds nog konden douchen. We hadden daar vanmorgen ook de koffers neergezet.

Na het avondeten en de douche hebben we beneden in de lobby gezeten. De bus vertrok om 2 uur 's nachts en na een uurtje waren we al op het vliegveld, erg vroeg. De vlucht was pas om half 8 ongeveer, dus moesten we er om half 5 zijn. Nu duurde het ook wel lang voordat we langs alle loketten waren! Op de heenreis hebben we 2 briefjes in moeten vullen met gegevens en doel van de reis; één voor de heenreis en één voor de terugreis, dus daar was ook alweer een apart loket voor waar ook een portretfoto van ons gemaakt werd. Bovendien moesten we ook nog een stukje met een shuttle trein.

We vliegen nu tegen de tijd in, vreemd is dat. Vanmorgen en vanmiddag warm eten gehad, de tweede maaltijd met een lekker rood wijntje. Later zag ik dat de plaatselijke tijd ongeveer 11 uur was terwijl het voor mij 2 uur 's middags is! Thuis is het pas 8 uur geweest, voelt vreemd die grote tijdsverschillen!
In Dubai moesten we ongeveer tweeënhalf uur wachten. Onderweg heb ik het Himalayagebergte gezien; erg mooi! Toen we Dubai naderden zag ik overal zand. Apart dat zo'n grote stad in de woestijn ligt.

Uiteindelijk was ik ongeveer om half 10 's avonds thuis.