In het klooster van Sigeric

Italië, Abbadia a Isola

Ik had het koud gehad 's nachts ondanks twee dekens. Ik had ook geen zin om het raam dicht te doen. Deze morgen was het 9 graden. De mobilhome was een leuk ding maar niet geïsoleerd. Wel had ik heel luxe een kamertje met twee bedden voor mij alleen.

We vertrokken om kwart over 8, eerst veel treden omhoog, ze hadden ons bijna helemaal beneden op de camping geplaatst!
Het weer was schitterend en de route ook weer, net als gisteren. Angelique en Lily liepen mee tot Colle val d'Elsa. Het stadje had een mooi plein waar zij ons trakteerden op cappuccino en heerlijke lekkernijen. Daarna gaf Angelique ons een cadeautje; we kregen ieder een klein pinokkiootje uit San Gimignano. Zij gingen daarna met de bus naar Siena en van daaruit met de trein terug naar de auto. Els en ik liepen verder, een stukje langs een drukke weg. We zagen aan die weg een winkeltje waar ze een draadloze oplader hadden voor de telefoon van Els. Zij zat een paar dagen zonder telefoon omdat ze hem niet meer kon opladen. De ingang waar het kabeltje in moest was kapot. Ik wist niet eens dat die draadloze dingen bestonden! Fijn dat het probleem zo opgelost was. De route werd daarna ook weer mooi.

Om drie uur kwamen we aan bij San Salvatore e Cirino in Abbadia a Isola. We hadden ongeveer 19 kilometer gelopen. Het gebouw was een voormalig klooster; gesticht door de Cisterziënzer monniken omstreeks het jaar 1000. Bisschop Sigeric uit Canterbury, die op de terugweg van Rome naar Canterbury alle etappes had genoteerd, had ook dit klooster genoemd. Vreemd idee, wij hebben een kamer in een gebouw uit de 10de eeuw en in één van deze kamers heeft die bisschop geslapen!
In de 11de eeuw kwam er een pelgrimsverblijf bij en in de 12de eeuw een kleine kerk gewijd aan de martelaar San Cirino; zijn relikwieën liggen in de kerk. Verder is er in dit plaatsje bijna niks, een barretje met ernaast een winkeltje, tankstation, een paar huizen en twee restaurants. Dat is dan wel veel voor die paar huizen!

's Avonds gingen we eten in een restaurantje vlakbij, een beetje duur maar wel lekker. Ik maakte een fout door te vragen naar de kaas voor ober de pasta; de over zei dat de pasta dan droger werd maar ik mocht toch proberen!

Hoi Dorothee en Els, Ik lees dat jullie afgescheid hebben genomenvan Lilly en Angelique; jullie hebben een aantal fijne dagen gehad met elkaar! Superleuk dat ze met jullie hebben meegelopen! Grappig, dat San Salvatore e Cirino; een heel klein plaatsje, maar wel een enorm klooster en twee restaurants! Jullie hebben in ieder geval goed gegeten, met of zonder kaas!!! Succes met de volgende wandelronde! Groetjes uit Velp, Tom.