Het mannetje met de oorkonde

Italië, Gropello Cairoli

De Italiaanse jongen wilde om half 7 ontbijten, dus deden wij dat ook. We kregen wit brood, crackers, boter en jam en daarbij sterke koffie met warme melk. Er was ook fruit; pruimen, nectarines en vijgen. Na het ontbijt stond de vrouw te wachten op de vrije gave; we gaven 40 euro voor twee personen.

We hadden deze dag meer schaduw, bovendien was er een aangenaam briesje, het liep lekker.
In het eerste dorpje onderweg, Tromello, kwam een mannetje op een kleine fiets in de kleuren van de Italiaanse vlag ons tegemoet. Hij vroeg of we een stempel voor ons pelgrimspas en water wilden. We liepen met hem mee, hij riep meteen naar een Senegalese vrouw dat hij twee Nederlandse pelgrims bij zich had. De vrouw wilde met ons praten in het Frans, maar het was toch half Italiaans. Ze vroeg of we al eens in Senegal waren geweest, en waarom dan niet?

Het mannetje (Carlo) wees ons eerst waar de bakker was (we moesten brood kopen voor onderweg) en daarna gingen we met hem mee. Hij had ook een ostello voor pelgrims. We kregen een stempel, een speldje en een oorkonde! En lekker, koel water.

In het volgende plaatsje was het weer tijd voor een lekkere cappuccino en de schoenen uit. Daarna nog een pauze voor de lunch (picknicken op het gras) en om half 3 waren we in Gropello, we hadden er ongeveer 25 km opzitten. Het mannetje had verteld dat we niet hoefden te bellen, maar bij de kerkgemeenschap San Giorgio waar we ons meldden bij de bar die erbij hoorde, zei een jongen dat we hadden moeten bellen. De jongen wilde ook meteen de "donativo" (= vrije gave) hebben. We gaven 25 euro, we zouden de volgende morgen ontbijt krijgen.
Hij bracht ons naar de tweede verdieping waar verschillende ruimtes met bedden waren, een keuken en badkamer. Wij waren de eersten, het was er erg warm.

In Gropello hebben we de San Giorgio bekeken; een erg grote kerk voor zo'n kleine plaats. Deze kerk is ruim 150 jaar oud. San Giorgio was martelaar en beschermheilige. Daarna hebben we de San Rocco bekeken, deze kerk was gebouwd op overblijfselen uit de 17de eeuw. De kerk had een mooie apsis waar ik geen fatsoenlijke foto van kon maken helaas.

De pizzeria die door Ben (auteur van de Nederlandse gids van de VF) werd aanbevolen was dicht. Het hotel/restaurant was er alleen maar voor immigranten, de winkel ging net dicht maar gelukkig was er nog een afhaalzaak waar we twee pizza's en twee biertjes konden halen. Terwijl we buiten wachtten (binnen was het erg warm) kwamen de muggen weer op ons af.

Terug bij het onderkomen, zagen we dat er niemand bij was gekomen; we hadden het hele appartement voor ons alleen, het was er wel erg warm!
Voordat we de pizza's in de keuken aten, smeerden we ons in met deet. Dat hielp gelukkig en de pizza's waren lekker!

Ha Dorothee en Els, Zoals ik ook dit verhaal weer lees, "loopt het allemaal best goed" tot nu toe! Wel goed wapenen tegen de muggen; dat lees ik in ieder verslag terug. Wat me verder opvalt is, dat er volgens mij althans helemaal niet zoveel pelgrims onderweg zijn, gezien het aantal overnachters op jullie onderkomens. Maar dat lijkt me wel prettig. Rust vanavond goed uit en sterkte bij de volgende etappe. Groetjes uit Velp, Tom.