Koffie voor de pelgrims

Italië, Siena

We vertrokken om 20 voor 8. Er stonden nog een paar pelgrims op het punt te vertrekken.Het was best koud zo vroeg op de morgen, maar het zou weer een zonnige dag worden met 22 graden. We zagen het ommuurde Monteriggioni op een heuvel liggen, drie en een halve kilometer verder, daar moesten we eerst naartoe. We hadden besloten dat we daar bij een bar cappuccino met een croissant zouden nemen. We liepen door een oude stadspoort, het stadje was nog erg stil. Het was één van de best bewaarde middeleeuwse stadjes van Italië, 560 meter ommuurd. Toen we op het terras zaten, kwamen Hans en Richard eraan. Zij hadden in dit leuke plaatsje overnacht en vertrokken net.

Na het "ontbijt" liepen we verder en niet veel later kwamen we langs een terras bij een man thuis. "Je kunt hier koffie krijgen!" riep Richard. Daar zagen we de twee Nederlanders alweer. Een man maakte voor pelgrims koffie, er lagen bananen, gekookte eieren. Je mocht nemen wat je wilde en moest dan in een kistje een vrije gift doen. Er waren verschillende pelgrims daar. Als iedereen 1 euro gaf voor een beker koffie, zou die man goed verdienen! We kwamen er in gesprek met Amerikanen, zij liepen van Lucca tot Rome met bagagevervoer. Ze hadden, zoals we al van meerdere pelgrims gehoord hadden, al eerder naar Santiago de Compostella gelopen. De Amerikaanse man vertelde dat hij een gedeelte van de Pacific Crest Trail had gelopen. Bij deze trail moet je de tent meenemen, bovendien zie je dagen achterelkaar geen winkels, dus moet je ook nog eten meebouwen en een pannetje, enzovoorts. De natuur schijnt er prachtig te zijn.

Vanaf deze pauzeplaats kon je eventueel een alternatieve route lopen, die was mooier. Wij hielden het bij Ben, die was korter, maar het laatste stuk vóór Siena liepen we langs een drukke asfaltweg, niet echt fijn.
We kwamen om 2 uur aan bij camping Colleverde, na ongeveer 18 kilometer. Alles bij elkaar hadden we deze dag 663 meter geklommen.
We hadden een mobilhome voor twee personen, deze bestond uit een slaapkamer en een badkamer. Buiten stond een tafeltje met twee stoelen. De mobilhome kostte 45 euro per nacht, toch wel prijzig. Els durfde bij de receptie een waterkoker te vragen, die kreeg ze ook nog! Zo konden we lekker cappuccino maken.

Aan het eind van de middag gingen we met de bus naar Siena, één van de mooiste steden van Toscane. We aten buiten op een terras. De pizza's vielen wat tegen en de wijn was duur.

Hoi Dorothee en Els, Jullie zullen je bij vertrek in de vroege morgen al warm moeten aankleden, denk ik zo. Ook hier worden de nachten al beduidend frisser! Spannend voor jullie hoe het onderkomen voor de nacht er iedere keer uitziet! Ben benieuwd of jullie nog iets hebben gezien van Siena; een mooie stad zoals je al zei. Maar in het restaurant wel "toeristen-prijzen"! Hartelijke groet uit Velp, Tom.