Steeds dichter bij de bergen

Zwitserland, Martigny

Het weer was mooi toen ik uit het raam keek. Het beloofde een mooie dag te worden! Ik zag meer bergtoppen.

Vanmorgen moesten we om 5 voor half 8 bij de ingang van de abdij zijn. De Augustijner die we gisteren ontmoet hadden, zou ons wijzen waar we moesten ontbijten maar hij zou om half 8 naar de mis gaan. We zaten in een typisch abdijachtig vertrek te ontbijten. Na de mis hebben we hem weer gezien, nadat we ingepakt hadden. We hebben betaald, een stempel gekregen en met God's zegen zijn we vóór 9 uur vertrokken. Onderweg hebben we een mooie waterval gezien, de "Cascade Pissevache".

We moesten de overnachting nog regelen, maar dat lukte niet. We waren onderweg bezig met 2 kerken maar er werd maar niet opgenomen. Els heeft het nog met een sms geprobeerd (volgens mij naar een vast nummer) maar daar hoorden we niets op. Els maakte zich meer zorgen om de overnachting dan ik. Ik dacht " we komen op tijd aan, en als het daar niet lukt dan vinden we wel een hotel". Uiteindelijk zijn we goed terechtgekomen bij de evangelische gemeente. We waren om 2 uur in Martigny, het was ook maar 16 kilometer en we waren op tijd vertrokken. Omdat de Augustiner ons herinnerde aan het feit dat het dinsdag Maria ten Hemelvaart is, gingen we maar meteen de overnachtingen tot en met dinsdag regelen, nu moeten we wel dinsdag op die pas zijn!

We hebben gedoucht, ons wasje gedaan, inkopen voor morgen gedaan. We wilden elk naar een ander museum; Els wilde naar een tentoonstelling van Cézanne en ik wilde naar een museum over Bernardhonden omdat we ook naar de col du grand Saint Bernard zouden lopen. Vroeger zaten de honden daarboven om al die pelgrims te redden die in barre weersomstandigheden daar naartoe liepen. Ik heb er een aantal Bernardhonden gezien, maar leuker was de expositie op de eerste verdieping waar onze route te zien was en een film van een pelgrim die in de sneeuw naar die pas liep.

Na het museum heb ik nog een Romeins amfitheater gezien.
Els was ongeveer net zo laat klaar als ik en de musea lagen niet zo ver van elkaar dus we troffen elkaar weer gemakkelijk na afloop. Ze vertelde over een kamerorkest dat daar aan het oefenen was voor een concert. Ze liet me er opnames van horen, jammer dat ik dat gemist had maar je kunt niet alles hebben!

's Avonds hebben we eerst met een blik bier in de tuin gezeten, lekker in de zon! Toen de zon achter de berg verdween werd het een stuk frisser. Even binnen gezeten waar we een grote ruimte ter beschikking hadden, daarna hebben we in een Italiaans restaurantje in de buurt gegeten. Het was er druk en lawaaierig, maar het eten was lekker.

Ik lees jullie verhalen met veel plezier! Fijn weekend dames!

Marij 2017-08-12 21:33:24

Klinkt als een goede dag, leuk!

Suzanne 2017-08-12 22:21:14

Suzanne 2017-08-12 22:21:57

Hoi Dorothee en Els, Wat fijn voor jullie om eindelijk een dag te wandelen zonder die regen!! Hopelijk zijn de verwachtingen voor de komende dagen ook redelijk. Heel goed dat jullie af en toe ook apart iets doen: ieder heeft toch zijn of haar eigen interesses!! Weer veel succes en plezier bij de etappe van zondag! Groetjes uit Velp, Tom.

Tom Posno 2017-08-13 09:00:43

Ik heb je blog gedeeld met annemie, zij volgt je nu ook op de voet. Het moet zalig zijn na zo'n regendag op een droge plek een eenvoudige doch voedzame maaltijd te nuttigen en in een comfortabel bed te slapen. Als je bedenkt dat anderen in dit weerkamperen, brrr.