Een Samidorp

Zweden, Alesjaure

Deze ochtend vertrok ik om 9.20 uur. Het was droog, ongeveer 5 graden en bewolkt. Omdat het nauwelijks waaide, was het lekker lopen. Na 45 minuten zag ik het Nederlandse gezin met het 4-jarig meisje. Ze hadden wild gekampeerd. Ik had ze de dag ervoor voorbij mijn hut zien lopen. Het was toen al kwart voor 5.

Af en toe moest ik stromende beekjes oversteken, dat lukte niet altijd met droge voeten. Eén beek was zelfs heel breed, waarom daar geen planken?
Het was weer een schitterende wandeling. Er waren niet overal stenige paden. Toen ik er bijna was en in de verte de hutten zag liggen, heb ik water gekookt voor thee en wat gegeten. Het vlammetje waaide weer uit alhoewel ik tussen drie rotsblokken zat. Na die pauze had ik het toch wel koud gekregen. Gauw doorstappen! Het was nog ongeveer een half uur lopen. Ik was er weer vroeg en wilde naar een Samidorp (Alisjávri) lopen (30 minuten lopen ongeveer). Het was een markering van een andere route, maar die route ging achterlangs het dorpje. Ik ging over het gras en lage struikjes omlaag richting dorp. Het was uitgestorven, een zwarte hond stond naar me te blaffen en ik zag één man. Ik was vlakbij maar draaide me toch maar weer om. Misschien waren de Samis niet gediend met mijn komst. De huisjes, bijna allemaal rood, stonden kriskras in het groen. Er waren geen weggetjes te zien. Er was hier en daar hout opgestapeld in de vorm van een wigwam.
Het enige wat ik van dat volk wist was dat ze uit het noorden kwamen en dat ze de rendieren hoedden. Vroeger werden ze gediscrimineerd maar later niet meer. In Abisko hoop ik wat meer over hen te weten te komen. Daar zou een museum moeten zijn.

Terug bij de hut dronk ik warme chocomel, schreef wat voor de Pindat. De zon ging schijnen en de voorspellingen voor de volgende dag: 14 graden en zon!
Ik ging naar de sauna, daarna even buiten gezeten met een biertje en wat pinda's.
Binnen lag geen hout voor de kachel, dus ging ik zagen en splijten. Het lukte me dit keer helaas niet om de kachel te laten branden. Het vuur ging steeds uit. Helaas was er niemand die de kachel aanmaakte, het hout was dus voor de mensen van de volgende dag.
Ik kreeg het koud en ben tegen 10 uur in bed gaan liggen lezen.