Afzien maar toch gehaald!

Frankrijk, Langres

Vanmorgen had ik de wekker om 6 uur gezet maar ik was om 20 over 5 wakker, toen ben ik maar opgestaan. Het zat me niet lekker dat ik een stuk zou moeten liften. Wat doe ik als een man stopt? Misschien verkracht en vermoordt hij me wel! Dus ik dacht "gewoon vroeg beginnen, misschien haal ik het wel." Ik moest me om 18 uur melden in Langres en het zou meer dan 40 km zijn. Het eerste stuk ging heel goed! Ik liep al gauw over een onverharde brede weg met aan weerszijden bos (ik was wel blij dat ik het bos niet echt in hoefde, dat zag er nogal al donker uit). Onderweg heb ik een stuk of 8 zwarte everzwijnen gezien die mijn weg kruisten. Verder nog een vos volgens mij en enkele reeën. De dieren schrikken wel van mijn stokken (tik tik tik enz.) Ik moest lang rechtdoor lopen en er was niemand. Later zag ik 3 jagers. Eén van hen vroeg waar ik naartoe liep en waar ik vandaan kwam.

Het landschap wordt nu heuvelachtiger, bergop best zwaar met de rugzak. Ik heb na 3 uur lopen gepauzeerd en mijn 2 pains au chocolat gegeten die ik vanmorgen bij de bakker had gehaald (vanmorgen had ik koffie en een banaan gehad).
In het begin dus veel bossen, later werd het meer langs rustige D- en C-wegen lopen met weinig schaduw. Het was best warm! Onderweg in Mormant, een heel klein plaatsje, zouden nog resten te zien zijn van een oude abdij, maar ik moest doorlopen om Langres te halen.

Volgende pauze was bij een visvijver, daar plofte ik letterlijk neer; schoenen uit en even gelegen. Pijn aan mijn voeten en dorst! Ik had maar een halve liter water bij me, veel te weinig, maar het schoot me ineens te binnen dat je op kerkhoven water kon pakken, volgens Guus kon je dat drinken, dus bij het volgende dorpje na anderhalve km flink gedronken. Het smaakte wel muf maar ik ben er niet ziek van geworden. Bij het volgende dorp heb ik het weer gedaan. In Saint-Martin-les-Langres zou een bar zijn, niet gezien! Inmiddels was ik helemaal naar beneden afgedaald en heb daar maar in het gras mijn zelfgemaakte bruine halve stokbrood met feta, tomaat, sla en een beetje rucola gegeten, met het water moest ik zuinig zijn. Daarna omhoog lopen en weer omlaag en toen zag ik Langres liggen; boven op een berg! Dat was echt afzien! Heet! Eerst langs een D-weg waar ik weer even gerust heb in de schaduw, daarna binnendoor. Langres ligt op 474 m hoogte en is nog ommuurd met verschillende stadspoorten uit de 17de eeuw. Ik ben in het oude stadscentrum gelopen en heb er een flink bier genomen! Ik was er om 5 uur, 44 km gelopen!
Tegen 6 uur ben ik naar het pelgrimsonderkomen in de buurt van de kathedraal gegaan. De abt kwam me al tegemoet, een vriendelijke man. Mijn verblijf bestaat uit een slaapkamer met 2 bedden, badkamer met douche en wc en een keuken. En dat allemaal voor mij alleen! Ik moest 10 euro betalen en om 9 uur binnen zijn. 's Avonds heb ik pizza gegeten, flink water gedronken en een beetje wijn. Er waren veel Nederlanders. Om half 10 lag ik al in bed! Kapot moe!

Bij de presbytère is mijn onderkomen.
Foto van de kathedraal.
Foto van Diderot, beroemde schrijver en filosoof die hier geboren is, waarom hij te koop is, weet ik niet!
Foto van het pelgrimsverblijf.

Knap Dorothee. Zo te lezen heb je de smaak goed te pakken.

Marja 2015-08-04 20:35:26

Petje af Dorothée, ik doe het je niet na!