Est! Est!! Est!!!

Italië, Montefiascone

We ontbeten op de hotelkamer en waren vóór 8 uur op pad. Twee dagen geleden werd het landschap vlakker maar deze dag merkten we daar niets van. We moesten toch wel veel klimmen, in totaal 576 meter. Het weer was bewolkt maar lekker om te lopen, nauwelijks wind. Mijn benen wilden vandaag niet goed klimmen, ze waren nog moe ondanks de rustdag en het lang in bed liggen.
Onderweg kwamen we nog pelgrims tegen, we hadden ze de avond ervoor in het restaurant gezien, er was een Nederlander bij, verder vier Amerikanen en een Braziliaan. De Nederlander vertelde dat hij hen ontmoet had tijdens de camino naar Santiago, daarna wilden ze een nieuwe uitdaging. Ze liepen deze tocht vanaf Lucca.

Helaas was er geen plaatsje onderweg met een bar, voor de cappuccino, maar de route was niet lang vandaag. Af en toe hadden we een mooi uitzicht op het meer van Bolsena met de twee eilandjes. We hadden ook veel paden door het bos.
Om 1 uur kwamen we al aan in Montefiascone, na 15,5 kilometer ongeveer, bekend om de Est, est, est wijn.

In de 12de eeuw reisde de Duitse bisschop Fugger met een gezelschap naar Rome om de kroning van Hendrik V tot keizer van het Romeinse Rijk bij te wonen. Hij stuurde zijn knecht vooruit om een goede herberg met goede wijn uit te zoeken. Hij sprak af dat zijn knecht dan "Est" op de deur zou schrijven (hier is het). De knecht vond zo'n lekkere wijn dat hij "Est! Est!! Est!!!" op de deur schreef. Fugger heeft Rome nooit gehaald, hij had zich dood gedronken aan de lekkere wijn van Montefiascone.

Ons onderkomen was in een klein straatje waar alle huisnummers door elkaar stonden, er was geen touw aan vast te knopen. Uiteindelijk na vragen hadden we het gevonden. Het was een kamer met badkamer in een woning van een man. Net als de dag ervoor een douche waarbij het toilet kletsnat werd.

Na de douche liepen we naar het centrum van Montefiascone, een kilometer verder. We bezochten de kathedraal Santa Margherita uit de 15de tot 19de eeuw en dronken daarna een glaasje "Est, est, est. In de grote bar zat de Nederlander met de vier Amerikaanse vrouwen. We hebben een tijdje met hem gekletst.

's Avonds aten we goedkoop een lekkere pizza met Est! Est!! Est!!!

Hoi Dorothee en Els, Gisteren nog een dagje klimmen, maar ik begrijp dat jullie nu in vlakker land terecht komen. Leuk verhaal van die bisschop die zo van goede wijn hield! Maar daar zijn jullie twee ook niet vies van!!!!! En terecht! Succes vandaag! Est, Est, Est!!!!! Groetjes uit Velp, Tom.