Rustdag in Besançon

Frankrijk, Besançon

Na het ontbijt ben ik met de bus naar het centrum gegaan. Ik was ongeveer om 10 uur bij de citadel. Er waren nog niet veel mensen.
In de citadel is erg veel te zien. Ik heb er in het volkskundemuseum gezien over hoe de mensen hier in de 18de en 19de eeuw leefden, ik heb een museum over de Tweede Wereldoorlog gezien waar gruwelijke foto's te zien waren over concentratiekampen en executies.
In de kapel kon je een 15 minuten durende film zien over de geschiedenis van Besançon en over het ontstaan van de citadel.
Verder had men er een dierentuin aangelegd, een aquarium (waar je de karpers aan mocht raken, ze hapten dan naar je vinger), insectarium en een noctarium (nachtdieren; o.a. muizen en ratten).
Verder heb ik over een stuk muur gelopen, maar door de bewolking was het uitzicht niet zo goed, het heeft ook regelmatig geregend.

Op de terugweg heb ik de kathedraal met het speciale uurwerk bekeken. De bouw van de kathedraal bestrijkt een lange periode van de 12de tot de 19de eeuw. In de 13de eeuw is er brand geweest en in de 18de eeuw is de klokkentoren ingestort en is daarbij ook het koor vernietigd.
In de kathedraal heb ik een stempel gehaald.

Daarna heb ik in het geboortehuis van Victor Hugo, beroemd schrijver en dichter uit de 19de eeuw, een tentoonstelling over hem gezien.
Verder was er een parkje met resten van een Romeins theater, en ik ben op de binnenplaats geweest van het Palais Granvelle; daar was een museum maar daar had ik geen puf meer voor. Ik had al 6 uur in de citadel doorgebracht.
Op die binnenplaats smste Hans of ik samen met hem wilde eten, hij zat in de buurt bij café Leffe. Ik heb daar eerst een blonde Leffe gedronken, daarna een lekkere salade met brood en wijn.